Gianfranco Ferre: Un architect in slujba modei
Gianfranco Ferre: Un architect in slujba modei
Dupa aproape 30 de ani de cariera, dintre care cei mai prolifici 8 petrecuti la Dior, designerul italian s-a stins din viata, lasand in urma precedentul de a spune nu tendintelor care anuleaza creativitatea.
Alaturi de Gucci, Versace si Dior, Gianfranco Ferre e unul din acele nume care inevitabil te duc cu gandul la moda chiar daca ti-ai petrecut ultimii 20 de ani pe o insula pustie. Cu asa o rezonanta, te astepti ca omul din spatele numelui sa fie redus la orgoliu, si totusi, cand a venit vorba de glorie, Ferre a tacut, lasandu-si creatiile sa vorbeasca.
Intr-o bransa de excentrici, italianul a fost un nonconformist pentru ca a batjocorit tendintele si pe cei supusi lor. Pentru el, lucrurile stateau cat se poate de simplu: haina era pe primul loc, moda pe al doilea. Desavarsirea unui creator de moda presupunea capacitatea de a crea tinute spectaculoase, si mai apoi spectacolul ca atare.
In ciuda viziunii lui singulare, usor de observat in mai toate colectiile prªt- -porter, a indraznit sa tina piept rigorilor impuse de Camera de Comert a Parisului, fiind primul designer de cetatenie non-franceza care a reusit sa se afirme drept couturier pe piata frantuzeasca. Proaspat iesit de pe bancile Arhitecturii, s-a orientat catre industria modei.
Ani de-a randul, colegii si criticii il vor tachina cu sintagma de „architect al modei”, pe motiv ca stilul lui, in care accentul cadea cu precadere pe forme si pe proportii, s-ar datora unei deformatii profesionale. Mai tarziu, aveau sa-i calce pe urme danezii Viktor & Rolf.
Gianfranco Ferre si-a inceput cariera in anii ‘70, lucrand ca designer de pardesie si pelerine de ploaie. In 1974 a pus bazele primei sale companii de design, Baila, si a inceput sa lucreze, sub licenta, pentru diverse branduri. Patru ani mai tarziu, isi lanseaza pe piata prima colectie care ii poarta semnatura. Ajunge in timp scurt pe lista celor mai apreciati designeri italieni, intrand in gratiile jurnalistilor de moda datorita costumelor sale androgine si rochiilor de seara nemaivazut de austere, ambele catalogate ca inovatii in peisajul pestrit al anilor ’80.
Punctul culminant al carierei sale a coincis cu intalnirea pe care a avut-o in 1987 cu Bernard Arnault, detinator al mai multor francize de lux, care ii propune sa il inlocuiasca pe Marc Bohan pe pozitia de Stylistic Director la Dior, post ocupat anterior de Yves Saint Laurent si actualmente, de John Galliano.
Gianfranco Ferre s-a stins din viata la spitalul San Raffaele din Milano, pe 17 iunie, in urma unei hemoragii cerebrale severe.
Pe 15 august ar fi implinit 63 de ani.
Colaborarea cu Dior a durat 7 ani, din 1989 pana in 1996, timp in care performantele lui ca haute-couturier nu au strans prea multe laude. Stilul sau italian nu prea a fuzionat cu asteptarile francezilor in materie de glamour si eleganta. Totusi, formele indraznete au atras simpatia unor cliente cu pretentii, precum Nan Kempner, Bernadette Chirac sau Claude Pompidou, care s-au bucurat de revenirea in forta a taliei de viespe, promovate intens de insusi Christian Dior.
Dupa cativa ani de la numirea lui in functie, francezii lasa garda jos si il aplauda la scena deschisa, comparandu-i succesul cu cel al lui Yves Saint Laurent.
Nu a renuntat la colectiile proprii, brandul Gianfranco Ferre functionand de sine statator, in paralel cu activitatea creatorului la Dior. Ca dovada, in anul in care a parasit Dior, vanzarile propriei case de moda ajunsesera la fabuloasa cifra de 811 milioane de dolari.
Liniile de produse cuprindeau „Gianfranco Ferre”, „Ferre”, cunoscuta anterior si ca „White Label”, o divizie practica, exclusiv prªt- -porter, „Ferre Red”, dedicata persoanelor plinute si „Ferre Fur”. Acestora li s-au adaugat, in anii ‘90, „Ferre Underwar”, „Ferre Jeans” si „GF Ferre”, un sub-brand cu accente sport, dedicat tinerilor.
Forever Ferre
Spre deosebire de creatiile de la Dior, unde avea obligatia sa mentina stacheta cat mai sus, cu extravagante, glamour si tot ce s-ar traduce prin „unaffordable” pentru propriul brand, designerul a schitat haine purtabile, accentul cazand pe functional, pe camasile lejere si cu multe buzunare.
Brandul Gianfranco Ferre nu s-a rezumat doar la haine: accesoriile, in marea lor majoritate posete si pantofi, au reprezentat o cota importanta din profit.
Ca orice designer care se respecta, nu a neglijat nici latura olfactiva a afacerii. De-a lungul carierei a creat 10 parfumuri, pentru ambele sexe.
Text: Catalina Sevastre, Foto: www.newyorksocialdiary.com.