1. Majoritatea materialelor media despre tine încep prin a te descrie că ești de etnie Romă. Întâi și întâi ești om, apoi femeie, copil, prietenă, actriță, regizoare, producătoare, scenaristă – toate acestea ești zilnic, într-o măsură mai mult sau mai puțin egală. Crezi că vreuna dintre aceste laturi ale tale ar fi fost mai puțin valoroasă/importantă dacă erai de altă etnie?
Nu știu să răspund într-un mod calculat la această întrebare pentru că noi toți suntem un cumul de identități și experiențe. Însă consider că de exemplu pentru arta mea, pentru faptul că spun niște povești din perspectivă romă, conduc proiecte artistice care au viziune romă și implică actori romi, este important să îmi asum etnia. Proiectele mele artistice sunt despre romi, pentru romi și pentru neromi.
Desigur că mi-ar plăcea să existe cât mai multe povești despre romi spuse de oameni cât se poate de diferiți și diverși astfel încât etnia romă să nu fie văzută ca ceva ieșit din comun' ci efectiv ca o normalitate. Eu decid să mă descriu foarte public ca romă tocmai pentru că reprezentarea contează și pentru că dacă aceasta îi face și pe alți romi, mai cu seamă pe viitoarele generații, să simtă că A, ea a reușit, atunci pot și eu', tocmai din acest motiv cred ca este benefic să menționez etnia. Însă, desigur, sunt foarte multe situații în care spre exemplu ca actriță aș vrea doar să fiu și eu invitată în proiecte unde să pot să joc orice fel de femeie, indiferent de faptul că sunt sau nu romă. De multe ori se întâmplă să fiu invitată în proiecte numai dacă este vorba despre personaje rome, însă sper că se va schimba și acest lucru.
2. Pe 8 aprilie se sărbătorește Ziua Internațională a Romilor. Ce înseamnă pentru tine această zi și cum o petreci de obicei?
Pentru mine ca romă și de asemenea din punct de vedere social să spun așa cred că este foarte bine că lumea începe să știe că există o Zi Internațională a Romilor, că există o limbă, o cultură, un imn și un steag al nostru, că existăm. Că existăm de foarte multi ani și că am adus contribuții atâtor țări și mai ales țării acesteia. Mă bucură dacă această zi reușește să aducă puțină atenție asupra inegalității pe care o suferă minoritatea romă. Pentru mine este o zi importantă, care mă face să acționez și să trag iar un semnal de alarmă. Sper cândva să mă pot concentra și doar pe sărbătorit, pe a îmi sărbători cultura. Totodată mi-aș dori să putem să avem noi romii niște spații în care să ne putem întâlni pentru a ne celebra cultura, cum ar fi un teatru al nostru, un spațiu unde să ne putem asculta muzica, o galerie cu cât mai multe expoziții ale pictorilor romi, și multe altele. Să putem să avem un display general și bogat al culturii rome de care să se bucure toată lumea.
3. Scurtmetrajul Bilet de iertare – prima ta experiență ca regizoare – a cărei premieră de la TIFF în august 2020 a însemnat și câștigarea premiului Mențiune specială' în cadrul competiției pentru cel mai bun scurtmetraj românesc va fi disponibil gratuit online în perioada 8 -10 aprilie 2021, cu ocazia Zilei Internaționale a Romilor pe paginile de Facebook Alina Șerban' și Asociația Untold Stories'. Prezentul poate fi trăit doar dacă ne asumăm trecutul?
Consider că prezentul are legătură cu trecutul, că înşişi noi ca oameni suntem rezultatul experiențelor noastre, contextului în care am crescut, oamenilor pe care i-am întâlnit șamd. Cred că acest lucru vorbește și despre prezentul nostru ca țară, în care din păcate nu ne-am asumat faptul că romii ar trebui să fie cetățeni egali cu restul cetățenilor, că au contribuit la dezvoltarea acestei țări încă din 1385, că pe spatele lor s-a muncit total gratuit peste 500 ani când au fost sclavi, că au suferit în timpul Holocaustului, că abia din anii 90 am fost recunoscuți ca minoritate etnică. Este important să ne asumăm și să vindecăm trecutul, să construim acest pod între noi. Este important mai ales pentru viitor, ca viitoarele generații tinere să nu mai treacă prin ce au trecut strămoșii mei, prin ce am trecut eu, și ca în viitor subiectele pe care astăzi încă nu le cunoaștem și care sunt o parte importantă din istoria noastră să fie cunoscute.
4. Te definești și ca „ARTivistă' din dorința firească de a lupta pentru reprezentarea corespunzătoare a celor de etnie Romă. Ce părere ai despre un brand precum Tommy Hilfiger care în mod constant dezvoltă campanii cu puternic impact social, cu scopul de a promova comunitățile nereprezentate corespunzător în industria fashion, luptând pentru o societate unde „nimic nu se pierde și toată lumea este inclusă'?
Consider că avem nevoie de cât mai mulți aliați. Atunci când trăim cu toții într-o societate diversă, ascultând povești spuse din perspectivă diversă, avem cu toții de câștigat. Din contră, cred că atunci când noi nu știm mai multe despre romi, când nu știm despre celălalt, pierdem cu toții. Rămânem în aceeași frică și pierdem experiențe care ar fi putut să fie valoroase pentru toate taberele să zic așa. La urma urmei cu toții avem mai multe lucruri în comun decât lucruri care ne despart. Așadar felicit inițiative cu impact social precum cele derulate de Tommy Hilfiger pentru că sunt extrem de necesare și sper că aceste campanii să dea tonul și solidarizării altor brand-uri mari. Știu că acest lucru nu este confortabil de foarte multe ori, că nu este aplaudat, însă cred că a venit momentul să fim curajoși în solidaritatea noastră și să ne asumăm că fiecare dintre noi poate să aibă un rol și să contribuie la o schimbare.
5. Îți dorești ca prin stilul vestimentar să poți transmite un mesaj anume celor din jur sau ți-ai construit stilul după alte criterii?
Sinceră să fiu nu am avut vreodată timpul necesar, resursele și energia să mă concentrez foarte tare pe cum să mă exprim prin stilul vestimentar. Apreciez acest mod de exprimare și îl felicit de câte ori îl văd exercitat de alte persoane din jurul meu. Recunosc că nu am avut șansa să mă aplec asupra acestei exprimări așa cum ar trebui, dar sper să remediez acest lucru și să spun că am făcut-o și pe asta. Consider că de foarte multe ori femeile sunt subiectul unei judecăți mai stringente în comparație cu bărbații. De foarte multe ori când sunt invitată la un festival de film sau la un alt eveniment recunosc că pentru mine este un stres să îmi aleg ținutele. Am fost obișnuită să depun mult mai multă energie și efort în tot ceea ce înseamnă propriu-zis munca mea, iar atunci când trebuie să mă prezint eu ca imagine, acest lucru mă stresează, recunosc. Vizavi de stilul meu vestimentar, cred că tot ce pot să spun este că în ultima vreme mi-am permis să fiu mai liberă din punct de vedere al personalității mele. Adică îmi dau seama că îmi place foarte mult să mă îmbrac masculin, în costume care mă împuternicesc și completează puterea mea, însă în același timp iubesc să mă îmbrac și mai elegant și feminin, poate chiar și în stilul anilor 30.
6. Industria fashion a devenit un canal important pentru transmiterea mesajelor activiste care încurajează incluziunea și diversitatea. Crezi în puterea modei de a ajuta în construirea unui viitor mai bun?
Cred că toate domeniile pot acționa și pot ajuta la construirea unui viitor mai bun. Însăși moda, un domeniu despre care eu nu cunosc foarte multe, însă pe care îl apreciez de departe. Consider că moda îi ajută pe oameni să se exprime liber. Posibilitatea de arăta ce înseamnă frumos' din mai multe puncte de vedere, cu mai multe tonuri de piele, cu mărimi diferite, culori diferite, faptul că moda poate pune pe o platformă diversitatea, uneori judecată sau catalogată ca fiind nedorită, poate îi determină pe oameni să se simtă frumoși în pielea lor, să se simtă acceptați și celebrați. Aceste este primul sens la care mă gândesc și mi se pare că industria modei poate construi un viitor mai bun din această perspectivă.
7. Referitor la campania Primăvara 2021 recent lansată, Tommy Hilfiger spunea „În timp ce ne aflăm într-unul dintre cele mai importante momente din istorie, trebuie să mergem înainte împreună ('moving forward together') pentru a construi un viitor pentru generațiile următoare.' Cum rezonezi cu acest mesaj?
Consider că nu putem să trăim singuri, că nu suntem solitari – no man is an island – și cu cât ne prefacem că lumile paralele în care trăim ne fac bine nu vom reuși să ajungem să ne fie bine tuturor. Dacă tu locuiești pe o stradă și ai ce să mănânci, însă persoane de la capătul străzii tale nu au, nu cred că îți va fi și ție bine pe termen lung. Cred că este într-adevăr important să ne regăsim unii în ceilalți, să ne acceptăm și să ne recunoaștem umanitatea unii celorlalți și cred că acest impas global în care ne aflăm ne arată că suntem cu toții o singură lume, însă că din păcate nu toți avem aceleași posibilități și resurse să întâmpinăm problemele. Tocmai de aceasta unii dintre noi au nevoie de solidaritate, au nevoie de o mână de ajutor.
8. Ce ar trebui să facă marile brand-uri care din ce în ce mai multe dezvoltă campanii care încurajează schimbări sociale pozitive pentru a transforma „vorbele' în fapte?
Consider că pentru a transforma vorbele în acțiuni marile brand-uri ar trebui să înceapă să acționeze, pornind de la a avea oameni diverși care să lucreze la content-ul lor, de la a consulta diferite voci pentru a se asigura că respectă cât mai mult și că dau nuanțe mai multor perspective. Consider că vizibilizarea este importantă, însă nu doar prin a vorbi despre anti-discriminare și diversitate, ci prin a își asuma și sprijini aceste lucruri prin acțiuni.