De ce s-au prăbușit MIG-ul și elicopterul aseară, în Constanța. Fostul pilot SMURD Romeo Lupu a vorbit despre cauzele care ar fi putut duce la cele doua catastrofe aviatice petrecute, aseară, în Constanța: prăbușirea unui MIG și a unui elicopter, în care au murit 8 militari români.
CITEȘTE TOATĂ REVISTA VIVA! DE FEBRUARIE, GRATIS, AICI!
Aseara, în Constanța s-au prăbușit un MIG 21 LanceR și un elicopter IAR 330-Puma, tragedii aviatice care au ucis 8 militari români. O comisie a Statului Major al Forțelor Aeriene și Parchetul Militar de pe lângă Tribunalul Militar Constanța continuă cercetarea împrejurărilor în care s-au produs tragediile. Fostul pilot Romeo Lupu își exprimă punctul de vedere cu privire la cauzele producerii acestor două tragedii.
„Este foarte greu de dat un verdict, pentru că informațiile noastre sunt foarte puține. Putem doar să spunem cauze posibile și cu un procent mai mare pentru cel pe care eu personal îl interpretez din ceea ce am văzut la televizor.
În acest moment știm cu certitudine că sunt niște condiții meteo nefavorabile, lucru pe care l-a spus prin stația radio și pilotul elicopterului.
Pentru cei care zboară elicopterul, dar nu numai – pentru întreaga aviație, condițiile meteorologice din această seară, respectiv o temperatură a aerului între 0 și – 10/-15 grade și cu umiditate foarte mare, înseamnă condiții de givraj.
Uneori chiar și un pic peste 0 înseamnă condiții de givraj, adică la 1-2 grade. Dacă la sol sunt 1-2 grade, pe verticală temperatura scade în medie cu 6,5 grade la 1.000 de metri, asta înseamnă că și MIG-ul 21 și elicopterul au avut o evoluție într-o zonă de givraj.
Este o probabilitate foarte mare și aici s-ar putea să fie cauza. Dar nu putem exclude nici celelalte cauze pe care le-au exprimat alții care știu câte ceva din aviație”, a explicat Romeo Lupu.
De ce s-au prăbușit MIG-ul și elicopterul în Constanța
Un avion MiG 21 LanceR și elicopterul care a plecat în cautarea lui s-au prăbușit în zona Dobrogei.
O aeronavă MiG 21 LanceR din dotarea Bazei 86 Aeriene, care executa o misiune de patrulare aeriană deasupra Dobrogei, a pierdut legătura radio cu turnul de control, iar la ora 20.03 a dispărut de pe radar, într-o zonă cuprinsă între localitățile Cogealac si Gura Dobrogei. Oficialii MApN nu au confirmat inițial prăbușirea avionului, ci doar e elicopterului.
Aeronava decolase de pe Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu, în jurul orei 19.50.
Elicopterul IAR 330-Puma, decolat, miercuri, 2 martie, în jurul orei 20.21, în misiune de căutare-salvare a aeronavei Mig 21 LanceR, a pierdut legătura radio cu turnul de control și a dispărut de pe radar în jurul orei 20.44.
Pilotul raportase condiții de vreme nefavorabilă și primise ordin să se întoarcă la bază.
Din păcate, toți cei 8 militari de la bordul elicopterului și MIG-ului și-au pierdut viața.
„Toate aeronavele de tipul celor implicate în catastrofele aviatice din seara zilei de 2 martie, MiG-21 LanceR, respectiv IAR 330 Puma, au fost consemnate la sol până la elucidarea cauzelor producerii prăbușirilor', informează MAPN.
Citește și: Ce este bomba termobarică, ce ar fi fost folosită de ruşi în Ucraina:'Tatăl tuturor bombelor'
Cine sunt militarii care au murit în elicopterul și MIG-ul prăbuşite în Constanţa
Şapte militari români cu vârste cuprinse între 27 şi 53 de ani au murit în elicopterul IAR 330-Puma prăbuşit în Constanţa, în timp ce încercau să îşi salveze un alt coleg care s-a prăbuşit cu un avion de vânătoare MIG-21 Lancer.
„Suntem alături de familiile îndoliate ale colegilor noștri! În catastrofa aviatică de miercuri, 2 martie, în care a fost implicat elicopterul IAR 330-Puma, şi-au pierdut viaţa șapte militari. Pe lângă cei cinci membri ai echipajului comunicați inițial, urcaseră la bord și doi salvatori pe mare din cadrul Forțelor Navale Române.
Locotenent-comandor Bogdan Florin, pilot, în vârstă de 41 de ani, angajat din anul 2003, avea la activ peste 1500 de ore de zbor, era căsătorit şi avea trei copii.
Locotenent Pătrașcu Sorin, copilot, în vârstă de 27 de ani, angajat din anul 2016, avea 500 de ore de zbor, necăsătorit.
Maistrul militar Banu Gelu, angajat din anul 1993, în vârstă de 52 de ani, avea la activ peste 1700 de ore de zbor, era căsătorit şi avea doi copii.
Caporal cls. a III-a Lateș Cătălin, operator căutare-salvare, 29 de ani, angajat din 2012, căsătorit, doi copii.
Sergent Marinescu Ionuț, personal de însoțire medico-sanitar, 43 de ani, angajat din 2002, căsătorit, un copil.
Maistru militar cls. I Carp Vlad, 39 de ani, scafandru marin, salvator pe mare, căsătorit, un copil.
Maistru militar cls. a II-a Bosoi Sergiu, 37 de ani, scafandru marin, salvator pe mare, angajat din 2005, tatăl a doi copii.
Reamintim că elicopterul militar tip IAR 330 – Puma al Bazei 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu decolase de urgență în misiune de căutare-salvare a pilotului aeronavei MiG 21 LanceR. Elicopterul a pierdut legătura radio cu baza în jurul orei 20.44 şi s-a prăbuşit în zona localității Gura Dobrogei, județul Constanța, la aproximativ 11 km de aerodrom.
Ministrul apărării naţionale și șeful Statului Major al Apărării îşi exprimă profundul regret pentru tragicul eveniment şi sunt alături de familiile militarilor decedați.
Joi, 3 martie, în toate unităţile militare din ţară şi în cele dislocate în afara teritoriului naţional vor fi organizate ceremonii militare şi religioase de comemorare pentru militarii căzuți la datorie”, se arată într-o postare pe pagina de Facebook a Ministerului Apărării Naţionale (MApN).
Ulterior acestei comunicări a fost găsit și pilotul MIG-ului, de asemenea decedat.
Costinel-Iosif Niță era pilotul care a murit seara trecută când avionul MiG-21 LanceR pe care îl pilota s-a prăbușit.
Căpitanul Costinel Iosif Niță, pilotul avionului MiG-21 LanceR prăbuşit miercuri, 2 martie, în județul Constanța, şi-a pierdut viaţa.
Pilotul avea 31 de ani, era căsătorit şi nu avea copii. Din anul 2014, îndeplinea funcția de pilot în cadrul Escadrilei 861 Aviație Luptă în Baza 86 Aeriană de la Borcea. Acumulase peste 570 de ore de zbor, din care aproximativ 420 pe MiG-21 LanceR.