La 80 de ani, Carolina Herrera este dovada vie că poți fi stylish la orice vârstă. Designerul venezuelean, care la 40 de ani a avut curajul să-și urmeze visul, a devenit o inspirație pentru femeile din lumea întreagă și încă mai are multe de spus în materie de fashion.
Pe 8 ianuarie 1939, în Caracas, Venezuela, vedea lumina zilei María Carolina Josefina Pacanins y Niño, cea care mai târziu avea să fie cunoscută și recunoscută în lumea modei drept Carolina Herrera, una dintre cele mai stilate femei ale lumii. De la prima sa colecție au trecut 37 de ani, iar numele ei a devenit un brand cunoscut în lumea întreagă. Are o afacere de miliarde de dolari, aproape 300 de magazine în mai mult de 100 de țări și la ora actuală nu există fashionistă care să nu aibă în dressing măcar un item Carolina Herrera.
Regina Elisabeta a II-a, Regina Letizia, Jackie Onassis, Michelle Obama, Kate Middleton și Meghan Markle se numără printre clientele sale faimoase, creațiile ei fiind nelipsite atât la festivitățile din Cetatea Filmului, cât și la recepțiile caselor regale. Ce o deosebește pe Carolina Herrera de ceilalți designeri? Clasa și sofisticarea înnăscute, faptul că, înainte de a-și crea propriul brand, a fost cunoscută drept una dintre cele mai bine îmbrăcate femei din lume.
Passion for fashion
Născută într-o familie aristocratică, a cărei descendență se întindea până la 1500, Carolina Herrera a avut o copilărie privilegiată. Tatăl, Guillermo Pacanins Acevedo, ofițer de aviație și fost guvernator al Caracasului, și mama, María Cristina Niño Passios, le-au asigurat celor patru fiice ale lor cea mai bună educație. Carolina a crescut în lux, cu guvernantă, iar gustul pentru fashion i-a fost insuflat de către mama și bunica ei, două persoane mondene prin excelență, care i-au făcut cunoștință cu lumea fascinantă a modei încă de mică.
Ca orice fetiță, Carolina se distra alături de surorile ei costumându-se, iar în copilărie a creat și primul ei parfum, combinând uleiuri esențiale. Totuși, la vremea aceea, era mai pasionată de călărie decât de modă, după cum ea însăși declara. Primul contact cu lumea modei l-a avut la 13 ani, când bunica și mama ei au dus-o într-o călătorie la Paris, unde mergeau să își cumpere haine de la Balenciaga, Dior și Lanvin. Tânăra a fost profund impresionată de creațiile lor, dar urmau să treacă însă mulți ani până când Carolina avea să facă din pasiunea ei pentru haine o afacere…
Declicul
La doar 18 ani, Carolina a fost încurajată de părinții ei să se mărite cu Guillermo Behrens Tello, un tânăr dintr-o influentă familie venezueleană. Mariajul a durat doar șapte ani, iar în urma lui s-au născut două fete. Carolina a fost prima din familie care a divorțat, dar asta nu a împiedicat-o să-și vadă de viața ei. Și-a luat fiicele și s-a întors acasă, la părinți, iar la 25 de ani lucra ca publicist pentru fashion designerul Emilio Pucci.
Aceea a fost perioada în care s-a reîntâlnit cu prietenul ei din copilărie Reinaldo Herrera, care provenea, de asemenea, dintr-o familie aristocratică. La vremea aceea, Reinaldo era gazda Buenos Días, un program de știri matinale venezuelean. Cei doi s-au căsătorit în 1968, iar Carolina a purtat atunci o rochie galbenă din organza, cu flori aplicate, al cărei design îi aparținea. Cuplul a avut două fiice și, împreună cu fetele Carolinei din căsnicia anterioară, s-au mutat într-o vilă ce data din 1590, cu nu mai puțin de 65 de camere, de pe proprietatea familiei Herrera.
Ca majoritatea cuplurilor aristocratice ale anilor ‘70, familia Herrera făcea parte din protipendadă. Cei doi soți circulau prin lumea întreagă, iar din cercul lor social făceau parte o mulțime de personalități, printre care Andy Warhol, Bianca Jagger și Prințesa Margaret a Marii Britanii. Datorită flerului ei pentru fashion, Carolina Herrera a început să apară în topurile internaționale la rubricile „Best Dressed. Acela a fost începutul…
Start la 40 de ani!
În 1980, Carolina s-a mutat împreună cu familia la New York. Avea aproape 40 de ani și se gândea serios să se apuce de un business în domeniul fashion-ului. Prietenii ei newyorkezi, editorul Diana Vreeland și publicistul fashion Rudi Crespi, au încurajat-o să creeze o linie vestimentară, în timp ce soțul și soacra ei erau foarte sceptici, deoarece Carolina nu avea nici experiență și nici simțul business-ului…
A început cu 20 de rochii (făcute de croitorul ei personal din Caracas), pe care le-a prezentat într-un apartament din Park Avenue, transformat ad-hoc în showroom și unde a invitat câteva dintre prietenele ei din lumea mondenă. Curând, cumpărători de la cele mai reputate magazine de fashion din New York au aflat despre creațiile sale și mai apoi, după ce au văzut rochiile, au dorit să cumpere întreaga linie vestimentară.
A fost o lovitură incredibilă pentru Carolina Herrera, dar, la momentul acela, nu avea nici compania ei și nici vreun gând să producă o întreagă colecție de fashion. Din fericire, în Caracas l-a întâlnit pe magnatul presei Armando de Armas, care s-a oferit să o ajute. În doar câteva luni, Carolina a fost pregătită să-și deschidă propriul atelier de design și un showroom pe 7th Avenue, în New York. Prima ei colecție, care a văzut lumina zilei în 1981 și unde a defilat și viitorul supermodel Iman, la Metropolitan Club, a avut cronici pozitive.
Designerul celebrităților
La început, business-ul ei a avut doar câțiva angajați, dar a crescut rapid. Prietenele sale din lumea mondenă au fost și primele ei cliente fidele, dar, în scurt timp, personalități ca Estée Lauder și Jacqueline Kennedy Onassis au început să-i poarte creațiile. Iar după ce a creat designul rochiei de mireasă pentru Caroline Kennedy, în 1986, Carolina Herrera a devenit un nume foarte cunoscut în America. Drept urmare, designerul și-a extins businessul și cu rochii de mireasă și parfumuri, dar a creat și o linie de îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii cu prețuri mai accesibile, numită CH.
Review-urile nu au fost întotdeauna bune, dar asta nu a făcut decât să o ambiționeze. Drept urmare, astăzi creațiile sale sunt purtate de celebrități ca Sandra Bullock, Lady Gaga, Lupita Nyongo și Renée Zellweger. Tot ea este cea care a creat și rochia de nuntă a Bellei Swan, celebrul personaj interpretat de Kristen Stewart în „Twilight, Breaking Dawn.
Lecție de viață
Dacă „little black dress este legată indisolubil de Hubert de Givenchy, de numele Carolinei Herrera este atașată, fără doar și poate, sintagma „the white shirt. Ea este cea care a învățat femeile din lumea întreagă cum să facă dintr-o bluză albă un accesoriu și elegant, și casual, asortând-o la o pereche de jeanși sau la o fustă spectaculoasă. A creat un imperiu, iar acum se bucură de viață, în apartamentul ei din Manhattan, alături de cel care îi este soț de o jumătate de secol, și încă este în activitate.
La 80 de ani, Carolina Herrera arată impecabil, fără să încerce să-și ascundă vârsta, deși recunoaște că niște injecții cu botox nu strică pe ici, pe colo… Designerul spune că nimic nu îmbătrânește mai mult o femeie decât să pretindă că este tânără… „O femeie trebuie să îmbătrânească grațios și să nu încerce să pară de o vârstă care o face să fie ridicolă. Văd multe femei pe stradă și, din spate, arată foarte drăguț cu părul lor lung și fustele scurte.
Dar când se întorc – aaaaaah, sunt bătrâne!. Să știi să trăiești cu eleganță și mai ales să îmbătrânești frumos e o artă, pe care Carolina Herrera a stăpânit-o dintotdeauna, și asta i-a adus succesul. Iar secretul acestui succes a constat din faptul că nu a ținut niciodată cont de trenduri, care, consideră ea, te fac să pari că porți o uniformă. Până la urmă, „eleganța este o combinație de lucruri: nu e vorba doar despre ceea ce îmbraci, ci și despre cum te comporți. Este vorba despre atitudine.
Articole interesante si exclusivitati, in numarul de ianuarie al revistei VIVA!, disponibil la toate punctele de difuzare a presei