Dar sultanul nu se multumea doar cu modele de serie. Faptul ca avea Ferrari F40, F50 sau Enzo nu erau tinta lui suprema. Astfel, a achizitionat prototipuri prezentate pe la saloane auto, pe care producatorii le-au facut functionale special pentru el. Astfel, el are singurul Bentley Java din lume sau Bentley Dominator 4×4 avand mecanica Range Rover. Bentley le-a construit pe comanda, pre–tul lor fiind secret. Pentru ca nu-i placea designul unor modele Aston Martin, i-a cerut lui Pininfarina sa le modifice special pentru el. Asa au aparut Aston Martin AM3, DB7 si V8 AM2 desenate de Pininfarina. Tot carosierul italian a satisfacut cateva cereri absurde ale sultanului. Pe baza lui Ferrari 456 GT au fost create un break si o limuzina cu patru usi cu ampatament lung, dar si un cabrio, toate denumite 456 Ferrari Venice. Mult inainte ca sa apara cutia sec-ventiala pe Ferrari 355 F1, Pininfarina a construit pe baza lui 512M sase exemplare Ferrari FX cu motor V12 boxer si cutie secventiala cu sapte trepte dezvoltata de Prodrive, care a vandut ulterior conceptul lui Ferrari. De asemenea, Ferrari Mythos, construit doar ca masina de show pentru saloanele auto poate fi intalnit pe strazi in Brunei. Sultanul are doua exemplare perfect functionale.
Acasa la sultan se gaseste si o impresionanta colectie de masini de Formula 1. Separat de hangare, acesta are un muzeu unde pot fi vazute toate masinile care au castigat Campionatul Mondial din 1980 incoace. Acestea au fost cumparate din sursa directa chiar de la echipe. Spre exemplu, din colectie nu lipseste nici modelul Williams FW19 accidentat in coliziunea cu masina lui Michael Schumacher din 1997. Din cele 5.000 de masini, 3.000 sunt pastrate in hangare, iar sultanul are o evidenta clara a lor prin intermediul unui sistem computerizat. Celelalte 2000 de ma-sini sunt conduse de membrii familiei lui sau de membri ai Guvernului. Pentru intretinerea lor, sultanul nu s-a complicat si a angajat mecanici de la Rolls-Royce, Ferrari sau Aston Martin sa aiba grija de masini.
Insa schimbarile climatice din ultimii ani si umezeala din Brunei (situat pe o insula in Ocean) au inceput sa creeze probleme masinilor. Una din ele a fost aparitia ruginei la unele modele mai vechi. Astfel, multe dintre acestea sunt puse la naftalina in prezent. Mai mult, criza din 1998 din Asia l-a facut pe Bolkiah sa trimita acasa multi dintre inginerii de la firmele producatoare. Se pare insa ca
in ultimii ani, sultanul si-a revenit din punct de vedere financiar, pretul petrolului in crestere – singura mare avere a statului sau – fiind in avantajul lui. Astfel, el a in–ceput din nou sa cumpere masini. Si chiar daca nu mai cumpara cate cincizece exemplare la fel, si-a permis in ultimii ani un Porsche Carrera GT sau un Ferrari Enzo.
Razvan Magureanu