Nimeni nu poate spune cu certitudine daca biografia sa oficiala este reala sau nu si daca transformarea fizica prin care a trecut este o strategie de marketing ori, pur si simplu, un proces prin care trecem toti si care se cheama maturizare. Singurul adevar recunoscut de toata lumea este ca Lana Del Rey e numele momentului.
Aceasta fata inocenta si sexy care te duce cu gandul la Lauren Bacall intruchipeaza idealul feminin al barbatilor americani: femeia anilor 50, care nu se ferea sa poarte rochii lungi si inflorate, sa se dea cu ruj de o culoare tipatoare si sa isi astepte barbatul acasa, cu masa pregatita. Si exact aceasta imagine este scanteia care a aprins flacara scandalului. Nimeni nu ii contesta calitatile muzicale, ci doar veridicitatea. Din pacate pentru Lana Del Rey, autenticitatea este una dintre trasaturile de baza ale muzicii indie, iar ea s-a pozitionat de la inceput ca produs independent. Unii spun ca povestea anilor dificili petrecuti in New York este o inventie si ca nu a dus niciodata lipsa de bani, tatal sau fiind un investitor care a facut milioane de dolari in online.
La toate aceste acuzatii, cantareata raspunde cu o urma de tristete: De fapt, nu fac nimic neobisnuit. Nici macar nu ma imbrac ciudat. Ani de zile am aratat muzica mea caselor de discuri si tuturor li s-a parut stranie. Au spus ca imaginile pe care eu le creez sunt aproape psihotice. Apoi, intr-o zi, oamenii nu s-au mai gandit ca e neobisnuita, ci ca de fapt e prea aproape de perfectiune. Stiti ce s-a schimbat? Muzica mea a fost difuzata la radio. In incercarea de a se apara, a atins coarda sensibila a celor care ii pun la indoiala valoarea si care cred ca a deveni comercial e un sacrilegiu.
Este de discutat daca biografia ei oficiala e adevarata si daca ea e exceptia care a reusit sa iasa din spatiile intunecate ale underground-ului si sa cucereasca lumea pop prin sinceritate, fara ajutorul nimanui. Am ascultat insa zile la rand albumul ei de debut, Born To Die, l-am dat pe repeat obsesiv, fara sa ma satur de el, si am ajuns sa cred ca nici nu mai conteaza daca la mijloc e marketing sau nu. E pur si simplu bun.
Raluca Tamas | Foto: Universal Music, Northfoto