Modelul clasic al rapperului autentic, cliseul gangsta format din pantaloni si tricouri supradimensionale, sepcile aruncate intr-o doara pe cap si dintii din aur, e pe cale sa devina istorie. Unul dintre cei mai mari artisti-producatori (dupa unii chiar cel mai mare) a schimbat regulile jocului. Nu ca ar fi baiatul rau si nonconformist, ci doar ca efectul de turma nu functioneaza in cazul lui. Nici la muzica, nici la haine. „Ma imbrac asa cum vreau eu si cred ca este mai bine sa fiu altfel, sa am un stil al meu, pe care vad ca multi incearca sa-l imite, decat sa intru in tiparele standard ale rappului, spune Kanye West, cel despre care s-a scris in Vanity Fair ca „este cu adevarat unic atunci cand a aparut in International Best Dressed List.
Stilul lui Kanye este o combinatie intre modelul clasic masculin si pop, intre designeri ca Dries Van Noten, Martin Margiela si marci americane si japoneze urbane. Insa Kanye West nu a revolutionat numai „uniforma rappului, ci si atitudinea si chiar muzica in sine. Felul in care a reusit sa schimbe fata hip-hop-ului se datoreaza in primul rand familiei sale si educatiei pe care a primit-o. Cand avea 3 ani, parintii lui au divortat si fiind singurul lor copil, Kanye a ramas in grija mamei sale, Donda. S-au mutat la Chicago, unde a urmat The Academy of Art, apoi Chicago State University (aici Donda West a fost profesoara), pe care nu a mai apucat sa o termine. I-a spus lui Donda ca nu mai merge la scoala, pentru ca vrea sa se ocupe full-time de muzica. Ceea ce a si facut. S-a lasat si fiul, s-a lasat si mama, care a renuntat la postul de la catedra pentru a fi managerul lui Kanye, de unde si porecla „Hip-Hop Mama. Si daca la inceput a produs numai pentru artisti locali, ulterior faima lui West a crescut, la fel si greutatea celor care apelau la serviciile lui: Jay-Z, Common, Jermaine Dupri, Scarface, Alicia Keys sau Janet Jackson. Cu toate acestea insa, Kanye si-a gasit cu greu o casa de productie care sa ii sprijine proiectele, din toate punctele de vedere.
Chiar Jay-Z a recunoscut ca Roc-A-Fella a fost rezervata la inceput si nu s-a grabit sa ii ofere tanarului producator un contract full-time. Si poate nu i-ar fi convins prea repede, daca un accident de masina nu i-ar fi „salvat cariera. In octombrie 2002, se intorcea de la un studio de inregistrari, cand a adormit si a pierdut controlul masinii. In urma acestei experiente, s-a ales cu doua lucruri: o bucata de metal pusa de medici in barbie (pe care o are si acum) si inspiratia necesara pentru a compune prima piesa pentru el: „Through the Wire.