Unii dintre proprietarii de apartamente de închiriat în Pitești și nu numai, care își scot pe piață locuințele, apelează la „artificii” în prezentări, pentru a atrage mai mulți chiriași. Din păcate, micile minciuni sau omisiunile care fac telefonul să sune mai des nu ajută și la încheierea tranzacției în cele mai multe dintre cazuri.
Iată ce greșeli fac proprietarii și cum ar trebui să procedeze pentru a obține cel mai bun preț posibil pentru locuința lor, dar și pentru a avea un proces de închiriere mai eficient, care se poate încheia și cu o tranzacție mai rapidă.
Nu va zgârciți cu fotografiile, dar aveți grijă ce surprinde camera!
Lipsa fotografiilor, calitatea slabă a acestora sau numărul mic și limitat doar la o parte a locuinței pot afecta timpul pe care proprietatea îl petrece pe piață, mai ales în contextul în care multe proprietăți stau bine la acest capitol.
E normal ca o bună parte dintre potențialii chiriași să aleagă să vizioneze ceva ce știu cum arată, mai ales când e vorba despre prețuri similare.
Apoi mai sunt și pozele cu turnul de vase nespălate din chiuvetă, rufele întinse la uscat în sufragerie sau dezordinea generală din casă. Acestea pot scădea din start atractivitatea unui apartament, iar proprietarul ar trebui să fie conștient de asta.
Cât despre anunțurile neînsoțite de fotografii, acestea nici nu vor fi băgate în seamă.
De asemeni, nu menționa 'luxul' dacă nu este vorba despre așa ceva în apartamentul pe care l-ai scos la închiriat.
Nu coafați realitatea!
Dacă scrieți în anunț că o proprietate este lângă metrou și de fapt este mult mai departe, potențialul client cu siguranță va fi dezamăgit. Este bine atunci când postezi anunțul să dai un punct de reper cunoscut, pentru a-i crește atractivitatea.
Atenție însă la linia fină între „exagerare” și truc de captare a atenției. Dacă spui că închiriezi în zona Piața Sudului, dar de fapt apartamentul tău este pe Turnu Măgurele, probabil vizionarile pe care le ai nu vor avea prea mult succes, chiar dacă apartamentul tău este pe gustul potențialului client, pentru că se va simți înșelat.
Dacă, în schimb, îi spui că este la 10 minute de Piața Sudului, iar prețul tău este competitiv, s-ar putea că potențialii clienți să găsească avantajos să stea puțin mai departe de metrou.
Mici reparații înainte de a scoate la închiriere locuința
Chiriașii caută locuințe curate, mobilate și utilate, în 90% din cazuri. Așa că, înainte de a promova spre închiriere, trebuie făcută o igienizare, mici reparații și retușuri, ca urmare a uzurii morale create de locuirea fostului locatar. O curățenie generală se impune, este sfatul agenților imobiliari.
Pereții ar trebui văruiți, ușile care scârțâie unse, reparate clanțele, prizele, plăcile de faianță ciobite etc..
De asemenea, proprietatea trebuie să dispună cel puțin de un minim de mobilier în fiecare încăpere. În funcție de discuțiile cu viitorul chiriaș, se poate stabili dacă mai are nevoie de alte îmbunătățiri și obiecte.
Puteți înlocui o parte din mobilierul vechi
Înlocuirea mobilierului vechi (sau clasic, termen întâlnit cel mai des) cu unul nou, chiar și de buget redus, poate face o diferența mare. La fel utilarea cu electrocasnice de generație mai nouă, chiar dacă sunt din gama low-budget (acestea fiind în primul rând mai economice).
Apoi este o diferența în a-ți depozita mâncarea într-un frigider vechi de 10-15 ani „de firmă”, dar cu început de rugină și ineficient din punct de vedere energetic, și unul nou de la o firmă mai puțin cunoscută, dar cu clasa A+.
E valabil și în cazul mașinii de spălat, aragazului, cuptorului cu microunde, aerului condiționat, toate acestea reprezentând un minim al necesarului de dotare a locuinței.
Astfel, cu o investiție nu prea mare, puteți obține un extra' la chirie. Între două apartamente similare, din aceeași zonă, diferența poate fi de 100 de euro și mai mult.
Nu vă evaluați proprietatea după prețul de listare, ci după prețul pieței!
O greșeală importantă este legată de prețul așteptat. Spre exemplu, proprietarii își setează de multe ori așteptările după prețul de listare, adăugând o sumă pe care sunt dispuși să o negocieze pentru a ajunge la prețul de listare – acesta din urmă fiind însă mai mare decât prețurile de pe piață, explică agenții imobiliari.
Dacă vorbim despre o proprietate care se închiriază cu 200 de euro, prețurile de listare pot fi de 220-230, iar un proprietar va cere 250-270, fiind dispus să negocieze până la un eventual nivel de 230, nivel care este însă mai ridicat decât media pieței.
Astfel se ajunge la situația în care multe proprietăți stau neînchiriate pentru o perioadă de câteva luni. Dacă s-ar accepta din primul moment o chirie mai apropiată de nivelul real al pieței, s-ar obține, în final, după o perioadă de 12 luni, o sumă mai mare ținând cont că proprietatea va sta goală câteva luni.
Gândiți ca un potențial chiriaș – electrocasnicele mici pot fi cheia succesului
Un proprietar care oferă o locuință spre închiriere ar trebui să gândească ca un eventual chiriaș. Acesta din urmă dorește cât mai multe utilități, își dorește să vină în proprietate cu cât mai puțin și să dispună de cât mai multe facilități.
Diferența dintre două proprietăți va fi făcută în funcție de aceste aspecte, fie că vorbim de utilități (un eventual cuptor cu microunde, un aragaz cu cuptor funcțional, o cafetieră, un prajitor de pâine, aspirator, un televizor mai recent ca producție etc/) până la aspecte precum existența veselei, eventual câteva seturi de lenjerie pentru pat/o plapumă, toate în stare bună).
Chiar dacă mulți chiriași dețin unele din lucrurile de mai sus, existența lor va fi apreciată și, pe termen mediu, orice chiriaș va ajunge la un moment dat să se folosească de unele dintre facilitățile locuinței oferite la momentul închirierii, mai spun agenții imobiliari.
Lăsați-vă chiriașii în pace!
Puteți verifica periodic tabelul de întreținere postat în bloc, pentru a vă asigura că își plătesc datoriile, dacă aveți temeri în privința asta, dar nu vizitați locatarii pe parcursul șederii decât dacă există un motiv întemeiat și numai după ce ați vorbit cu ei în prealabil.
În cazul în care proprietatea îndeplinește toate așteptările chiriașului, acesta este foarte atent la tipul proprietarului, ferindu-se de cel care vrea să vină săptămânal să arunce o privire prin apartament sau, mai rău, își rezervă dreptul de a trece și neanuntat.