În 1883, când a inaugurat Orient Express, nici măcar „părintele său nu s-a gândit că va deveni cel mai faimos tren din lume. Inspiraţie pentru scriitori, armă secretă pentru spioni şi preferatul personalităţilor din lumea întreagă, legendarul tren şi-a păstrat şi azi aura de mister şi continuă să fascineze.
UN VIS DEVENIT REALITATE
În 1865, după o vizită făcută în America, Georges Nagelmackers, fiul unui proeminent bancher belgian, inspirat de inovaţiile din domeniul căilor ferate văzute în America, s-a decis să construiască un tren care să traverseze continentul, într-o rută ce măsura mai bine de 2.400 de kilometri. Tânărul fusese fascinat de ceea ce văzuse, mai ales de luxoasele vagoane de dormit. După mai multe încercări eşuate, 18 ani mai târziu, Orient Express pleca în prima sa călătorie, de la Paris la Istanbul. Trenul era plin de personalităţi ale vremii şi ziarişti, care urmau să povestească lumii întregi despre cel mai luxos tren al tuturor timpurilor. Şi, într-adevăr, aşa era. Călătoria a durat aproape 80 de ore, dar pasagerii au fost extrem de încântaţi de tot ceea ce-i înconjura: lambriuri din lemn de nuc şi mahon, tapiţerie cu foiţă de aur şi mătase, fotolii din piele, aşternuturi din mătase, cupe de cristal şi tacâmuri din argint. În timp, au apărut mai multe variante ale Orient Express, dar în momentul de faţă pe traseul Paris-Istanbul, cu oprire în România, circulă Venice-Simplon Orient Express.
REGELE TRENURILOR…
… Sau trenul regilor, pentru că nenumărate personalităţi cu sânge albastru s-au aflat la bordul său de-a lungul timpului. Istoria a documentat mii de întâmplări, unele dramatice, altele hilare, la carecelebrul Orient Express a fost martor.Regele Ferdinand I al Bulgariei, de exemplu, s-a baricadat în baie în tim-pul călătoriei, de teama unor asasini care, de fapt, nu existau. Tot el a insistat să conducă trenul la vitezămaximă când tranzita Bulgaria. Țarul Nicolae al II-lea a avut „doar pretenția să i se personalizeze cuşetele, în timp ce, în drum spre Istanbul, Leopold al II-lea, Regele Belgiei, a plănuit să se infiltreze în haremul unui turc bogat. Pe data de 11 noiembrie 1918, un grup de ofiţeri germani semna armistiţiul învagonul Forţelor Aliate. 22 de ani mai târziu, exact în acelaşi loc şi în acelaşi vagon, care a fost adus din muzeul în care era găzduit, Hitler şi-a luat revanşa, semnând actul de capitulare a Franţei.
Nu în ultimul rând, la prima călătorie în România a Orient Express, Regele Carol i-a invitat pe toţi pasagerii la Castelul Peleş, pentru a-i vizita reşedinţa.
ÎNTRE REALITATE ŞI FICŢIUNE
Regi şi escroci, milionari şi refugiaţi, primadone şi curtezane, afacerişti şi spioni, contrabandişti şi magnaţi – poveştile lor au fost sursă de inspiraţie pentru nenumăraţi scriitori şi s-au oglindit apoi pe pelicula cinematografică. Printre pasagerii celebri ai trenului s-au numărat Tolstoi, Troţki, Diaghilev, Marlene Dietrich şi Mata Hari, dar şi nenumărate personaje ficţionale. Orient Express, denumit, nu întâmplător, „Spy Ex-press, a fost sursă de inspiraţie pentru Agatha Christie, Ernest Hemingway sau Joseph Kessel. Deși „Crima din Orient Express a fost scrisă de Agatha Christie în 1934, prima crimă cunoscută s-a petrecut un an mai târziu, iar victima a fost o româncă, Maria Fărcăşanu, soţia ataşatului militar la Paris, care a fost jefuită şi aruncată pe geam din Orient Express. Când a făcut filmul, în 1974, regizorul Sidney Lumet i-a adus la bord pe Lauren Bacall, Ingrid Bergman, Sean Connery şi Anthony Perkins. 11 ani mai târziu, James Bond lua Orient Express-ul în „From Russia, with love. De altfel, în 2017, va fi lansată o nouă ecranizare a celebrului roman „Crima din Orient Express, de data aceasta pasageri ai celebrului tren fiind Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Penélope Cruz, Judi Dench şi Kenneth Bra-nagh, o dovadă în plus că misterele din Orient Express continuă să fascineze.
ÎNAPOI ÎN TIMP
În călătoria propusă acum de Orient Express nu au loc drame, crime pasionale, atentate sau răfuieli între spioni, ca în romanele Agathei Christie, dar ea este în egală măsură incitantă şi interesantă. Nu în ultimul rând, pasagerii se bucură de un lux incredibil şi de un adevărat regal gastronomic, stropit din abundenţă cu băuturi fine. Trenul foloseşte vagoane originale, vintage, care au fost recondiţionate. Odată urcat, te întorci în timp şi te laşi vrăjit de luxul şi eleganţa de altădată, dar şi de fineţea şi grija pentru detalii. Călătoria pe clasica rută Paris-Istanbul are loc o dată pe an, durează cinci zile, iar popasurile se fac la Budapesta, Sinaia, Bucureşti, Varna şi Istanbul. Ajunşi în România, turiştii se opresc mai întâi la Sinaia, unde vizitează Castelul Peleş, după care trenul se îndreaptă spre Bucureşti, unde pasagerii vor face un tur al oraşului, în drum spre hotel. Pentru o astfel de excursie, amatorii plătesc între 7.000 şi 15.000 de euro, dar cei care au avut şansa de a călători cu Orient Express-ul spun că această experienţă merită cu prisosinţă fiecare bănuţ.
Vezi şi trasee cu mocănița în România!
OANA ENACHE, Foto NORTHFOTO, HEPTA