Comerţul cu amănuntul nu va stagna niciodată. Datorită schimbărilor mediului economic, politic, financiar şi tehnologic, clienţii au an de an aşteptări tot mai mari de la această industrie.
Strategia unui retailer trebuie să ţină pasul cu aceste schimbări, iar planurile pentru 2019 nu vor face excepţie de la regulă. Giganţi precum Amazon se dezvoltă în mod exponenţial, pe când alte companii globale dispar de pe piaţă. Mărimea nu garantează succesul, iar 2019 poate fi anul în care retailerii mici pot depista o nişă pe piaţă, exploatabilă pe termen lung.
Deoarece un plan puternic pentru anul viitor este la fel de important pentru comercianții cu amănuntul locali și regionali, ca și pentru companiile multinaționale, companiile mici trebuie să gândească în termeni globali şi să pună planurile în aplicare pe plan local. Următoarele 8 strategii ar putea contribui în anul 2019 la succesul comercianţilor cu amănuntul, dacă sunt incluse în planul de dezvoltare a companiei lor:
Fi la dispoziţia clienţilor tăi oriunde şi oricând. Clienţii au mai puţin timp la dispozţie ca niciodată, iar când trebuie să-şi satisfacă nevoia de a cumpăra, doresc să identifice, compare şi să cumpere în momentul şi locul respectiv, oriunde s-ar afla. Folosind platforma de digitizare a cataloagelor şi broşurilor, oferit de Ofertolino.ro, comercianţii îşi pot stabili o prezenţă perfectă şi completă pe toate canalele, într-un mod rapid şi eficient din punctul de vedere al costurilor aferente.
Nu uita de livrare până la domiciliul sau sediul clientului. Cu toate că, clienţii nu doresc să facă efort pentru a se deplasa la cumpărături în magazine folosind cataloagele în format pe hârtie, ei doresc totuşi să beneficieze de o experienţă sigură, rapidă şi transparentă de livrare până la domiciliul sau sediul lor. Sloganul anului 2018 a fost „Livrare în ziua următoare'. Ţinta pentru anul 2019 este „Livrare în aceeaşi zi'.
Păstrează legătura cu clienţii tăi. În prezent, cumpărătorii sunt atât de obișnuiți cu nivelul de personalizare, oferit de aplicații cum ar fi Netflix și Spotify, încât s-a creat o nouă tendinţă. Clienții doresc să vizualizeze în mod clar ofertele corecte și produsele afișate.
Oferă clienţilor tăi o experienţă de cumpărare personalizată. Sloganul din ultimii ani este încă interpretat greşit. Pentru a oferit o experienţă personalizată de cumpărare clienţilor tăi, nu trebuie să cheltuieşti milioane pe cele mai bune locații de comercializare cu amănuntul, sau să dezvolți platforme de comerț electronic personalizate. Uneori, schimbările incrementale simple în funcționarea unui comerciant, pot spori personalizarea și implicit vânzările.
Rapiditate şi uşurinţă. 50% dintre cumpărători doresc să cumpere rapid, iar 30% dintre ei privesc cumpărăturile ca pe o corvoadă. Zilele când ai cutreierat prin magazine pentru orice altceva, decât cele mai luxoase produse au dispărut, deci asigură-te că experiența cumpărătorilor este una fără probleme şi că dispui de o platformă online curată şi clară, accesibilă pentru efectuarea cumpărăturilor online atât de pe dispozitive desktop, cât şi de pe dispozitive mobile. Un bun retailer se va pune permanent în locul clientului și va gândi cum poate fi îmbunătățită experienţa de achiziţie a acestuia.
Ce avantaje are clientul? În anul 2019 metode cum ar fi, simpla abonare a clienţilor la newsletter, sau accesarea unor servicii de analiză a pieţei, nu vor fi de ajuns pentru obţinerea unor profituri consistente. Clienții și-au dat seama de valoarea datelor lor personale și acum doresc ceva în schimb. Fie că este vorba de oferte exclusive, sau de o experiență personalizată, aceste intervenţii coferă clientului un sentiment de control al datelor personale. O relație trebuie să se bazeze pe a oferi şi a primi ceva în schimb, iar relația unui comerciant cu clientul nu trebuie să fie diferită.
Ai grijă de mediul îconjurător. Defrișările, schimbările climatice și practicile de afaceri risipitoare nu vor dispărea. În anul 2018, preocuparea cu privire la prezenţa materialelor plastice în mări şi oceane, a generat reclamă negativă pentru multe companii care nu au luat în considerare publicitatea şi impactul produselor lor asupra mediului înconjurător. Conștiința ecologică este esențială în 2019. Având în vedere că hârtia este singura opțiune pentru cataloagele distribuite în masă, companiile care îşi fac reclamă prin această metodă vor avea de suferit, deoarece utilizarea ambalajelor şi produselor de unică folosinţă ar trebui să fie opţiunea clientului, nu o soluţie obligatorie oferită de companii.
Nu uita că valoarea reprezintă emoţie. O dată cu globalizarea pieţei, sloganul „primeşti ce ai plătit' este învechit. În luarea unei decizii de achiziţie, pe lângă calitate, consumatorii iau în considerare şi preţul unitar al produsului. Fiecare dintre cele șapte strategii de mai sus formează în mintea clientului o listă de verificare virtuală. În anul 2019 diferenţierea dintre comercianţi va fi dictată de cumpărători, deoarece clienţii îşi vor îndrepta atenţia nu numai asupra produsului, ci şi asupra comerciantului în sine. Un angajament inovator, bazat pe servicii, care conduc la formarea unor relaţii retailer – client bazate pe încredere, va duce la creşterea valorii serviciilor şi va permite comercianților cu amănuntul să mențină marjele, în ciuda presiunilor asupra costurilor.
În concluzie, 2019 va fi un an interesant pentru comercianții cu amănuntul locali și regionali. Clienții doresc să sprijine companiile care oferă beneficii directe comunităţilor lor, dar se aşteaptă totuşi să beneficieze de servicii de clasă mondială. Având o strategie clară concentrată asupra valorii, experienței și disponibilității ofertelor tale, vei atrage clienți, dar având doar câteva luni la dispoziţie până la începutul noului an și bugete strânse, trebuie găsite soluții rapide și rentabile pentru a sprijini strategia de livrare la o scară potrivită capacității comerciantului cu amănuntul.