Regizorul sadic obsedat de blonde
Cu timpul a ajuns să producă şi să regizeze propriile filme, devenind astfel pe la sfârşitul anilor 40 o personalitate influentă, cu o notorietate enormă. „Sunt plin de temeri şi fac tot posibilul să evit problemele şi dificultăţile de orice fel. Vreau ca totul în jurul meu să fie limpede şi calm.'
Dorinţa lui de a fi regizorul suprem s-a extins şi dincolo de platourile de filmare. în primul rând, ajunsese celebru la un moment dat printre colegii de breaslă pentru glumele sadice pe care obişnuia să le facă.
De exemplu, în prima zi de filmări la „The 39 Steps', i-a legat pe Madeleine Carroll şi Robert Donat cu o pereche de cătuşe, a pretins că a pierdut cheile şi i-a lăsat aşa, umiliţi şi stânjeniţi, timp de mai multe ore. Altă dată, în timp ce lucra la „Strangers on a Train', a „uitat-o chiar pe fiica sa, Patricia, suspendată de o roată imensă într-un parc de distracţii, iar pe actorul Montgomery Clift, alcoolic cunoscut, l-a obligat să bea lichior până când acesta a leşinat. In plus, avea o obsesie bolnăvicioasă pentru blonde. Acestea erau pentru el victimele perfecte, singurele femei potrivite să fie protagoniste în filmele sale, candidatele ideale la crime, violuri, sinucideri.
Prima blondă care i-a căzut „în plasă' a fost Joan Fontaine, interpreta naivei doamne de Winter din „Rebecca'. „îmi spunea întruna că niciunul dintre colegii mei nu mă consideră o actriţă bună în afară de el', mărturisea Joan la un moment dat. Apoi a izolat-o încă şi mai mult de ceilalţi, pretinzând că lui Laurence Olivier nu-i plăcea de ea şi că doar datorită lui însuşi nu este înlocuită cu altă actriţă.
Apoi a fost frumoasa Ingrid Bergman, cea care l-a plăcut, se pare, cu adevărat. Ea a încercat să-i trezească apetitul sexual (considerând că e un om bun căruia i-a lipsit mereu afecţiunea), însă nu a reuşit decât să-i sporească frustrările, dat fiind că regizorul chiar era incapabil fizic de raporturi intime.
Deşi pentru Alfred Hitchcock Grace Kelly a fost blonda perfectă (au lucrat împreună la „Dial M For Murder'), regizorul a fost departe de a o idealiza. Ba chiar a spus despre ea că se culca cu toată lumea de la filmări, fără excepţie. Apoi au urmat Kim Novak („Vertigo') şi Janet Leigh („Psycho'), însă femeia care l-a obsedat cel mai mult a fost Tippi Hedren, mama lui Melanie Griffith.
Tippi era model şi apărea adesea în diverse campanii publicitare, aşa că Hitchcock avea ocazia să o vadă destul de des. Sedus de frumuseţea ei, regizorul i-a oferit un contract exclusiv de 500 de dolari pe săptămână, conform căruia maestrul suspansului şi al controlului absolut era cel care îi alegea hainele, machiajul, bijuteriile, coafura, mâncarea, îi stabilea întâlnirile şi, în general, modul de viaţă.
La un moment dat, Hitchcock a aflat că regizorul francez François Truffaut ar vrea-o pe Tippi într-un film şi i-a transmis acestuia un refuz categoric fără să-i vorbească măcar lui Tippi de-spre asta. Tot aşa s-a întâmplat şi când ea a fost nominalizată la Photoplay Awards pentru Cea mai bună tânără speranţă a anului şi i-a cerut să o lase să meargă la New York la decernarea premiilor. înnebunit de ideea de a nu o vedea fie şi 48 de ore, regizorul a sunat organizatorii şi le-a transmis că Tippi nu va onora invitaţia.
Cu o îndârjire cu care el nu era obişnuit, Tippi îi refuza sistematic avansurile, ceea ce l-a înfuriat peste măsură şi i-a promis că-i va face viaţa un iad atât pe set, cât şi în afară. La vremea respectivă nu exista noţiunea de hărţuire sexuală, aşa că nimeni nu-şi închipuia măcar să-l reclame undeva. Aşa că Hedren a trebuit să-l înfrunte singură pe regizorul dezlănţuit şi într-o zi, în faţa tuturor, l-a numit „porc gras'. înmărmurit, Hitchcock a mărturisit apoi că „ea a îndrăznit ceea ce nimeni nu ar fi trebuit: să facă referire la greutatea mea.'
Mizantropul absolut
Pe la sfârşitul anilor 70, Alfred Hitchcock ajunsese foarte retras, evitând pe cât posibil orice întâlniri, refuza să mănânce sau să se dea jos din pat. A murit în somn din cauza unei insuficienţe renale în 1980, la trei luni după ce împlinise 81 de ani.
CLAUDIA COJOCEA
Foto HEPTA, NORTHFOTO