Părerea unui specialist cu privire la prăbușirea elicopterului din Dobrogea: "Le lipsesc sisteme moderne, e mare nevoie să fie modernizate"

 Martin Lorena
.

Părerea unui specialist cu privire la prăbușirea elicopterului din Dobrogea. Miercuri seară, șapte militari și-au pierdut viața, după ce elicopterul în care se aflau s-a prăbușit. Modelul acestuia este IAR 330-PUMA și încerca să ajungă la locul prăbușirii unui MiG. Un specialist în aviație, care s-a consultat și cu piloți de la baza Kogălniceanu, vorbește acum despre tragicul accident!

CITEȘTE TOATĂ REVISTA VIVA! DE FEBRUARIE, GRATIS, AICI!

Seara de miercuri a fost cu adevărat tragică pentru șapte militari! Aceștia și-au pierdut viața în timpul unei operațiuni de localizare a unui MiG. Ei se aflau într-un elicopter IAR 330-PUMA, care s-a prăbușit în Dobrogea. Încă nu se știe cauza, iar specialiștii au încercat să găsească motivul accidentului. Iată ce a declarat un profesionist în aviație!

Elicopter-prabusit-Dobrogea-1Elicopter-prabusit-Dobrogea-1

Familiile celor șapte militari sunt distruse de durerea provocată de tragedia din Dobrogea! Acestea sperau să își revadă cât mai repede oamenii dragi.

Citește și: Cum arată acum fetele adoptate de Elena Cârstea, după 14 ani în America.Sanda și Adriana sunt militari în armata Statelor Unite

Citește și: Cum arată Elena Cârstea, la 13 ani de când s-a mutat în America. Fetele ei sunt realizate profesional acolo:cea mică s-a înrolat în armată / IMAGINI emoționante

Citește și: Medicii din Rusia i-au cerut lui Vladimir Putin, printr-o scrisoare, să oprească războiul cu Ucraina:„O mișcare politică inumană’

Citește și: Gemenele cuplului Valentina Pelinel – Cristi Borcea au împlinit 3 ani:'O imensă fericire'

Părerea unui specialist cu privire la prăbușirea elicopterului din Dobrogea

Un specialist în aviație a oferit un interviu pentru Libertatea, în cadrul căruia a vorbit despre posibilele cauze ale tragediei din Dobrogea. Acesta a explicat mai multe concepte importante din caz și a răspuns la toate întrebările care i-au fost adresate. Se pare că una dintre marile probleme ale elicopterului în care se aflau militarii este lipsa modernizării. Specialistul susține că deși este un model bun, armata română nu a investit prea mult în aducerea acestuia la cel mai înalt nivel.

„Sunt elicoptere foarte bune la bază, competitive, dar le lipsesc anumite lucruri, în special celor aflate în dotarea armatei române. Le lipsesc sisteme moderne, e mare nevoie să fie modernizate.', a spus el pentru Libertatea.

Vremea, un factor important

Acesta a explicat faptul că și prognoza meteo reprezintă un factor foarte important în aviație. Întrebat care au fost temperaturile de la momentul prăbușirii elicopterului, acesta a răspuns fără să stea pe gânduri.

„Le-am extras de pe site-ul de specialitate allmetstat. Acolo e buletinul meteo de când a fost accidentul. Când ai un grad Celsius iar temperatura punctului de rouă e 0 grade, înseamnă că umiditatea e la 95%. Asta la sol. Dacă urci, scade temperatura. Și atunci pot îngheța micropicăturile de apă din aer pe palele elicopterului, pe senzorii aeronavelor.', a declarat el.

Acesta a continuat interviul susținând că la o astfel de temperatură, trebuie să intre în funcțiune sistemele antigivraj deoarece adunarea gheții poate provoca mari dezastre.

„Da. Dar pe palele elicopterului, dacă nu ai degivrare la pale, se adună cantități enorme de gheață foarte repede și se prăbușește, pentru că nu se mai poate asigura portanță. Palele elicopterului sunt niște aripi rotitoare, au un anumit profil aerodinamic care, prin rotirea lor, produc forță de sustentație. Asta exact cum aripa produce portanță prin înaintarea prin masa de aer a avionului. De asta se numește aripă rotitoare.', a adăugat el.

Specialistul în aviație a explicat inclusiv faptul că, în anumite momente, gheața depusă pe un avion sau pe un elicopter, poate provoca accidente grave.

„Se schimbă profilul aerodinamic și scade posibilitatea ca această aripă rotitoare să producă forța numită portanță. În funcție de gravitate, se pot produce accidente.', a continuat el.

Nu toate elicopterele PUMA au sistem antigivraj 

Specialistul a vorbit inclusiv despre ceea ce au în dotare elicopterele PUMA, ale armatei române. Se pare că acestea nu sunt construite cu sisteme antigivraj, lucru care poate provoca adevărate tragedii.

„Pumele aviației militare românești, cu excepția celor navalizate, nu au sistem antigivraj. E vulnerabilitatea lor. E și motivul pentru care nu au fost, de exemplu, trimise în cazul accidentului din Apuseni. Unele au antiicing. Nu deicing. Ce înseamnă asta: prevenirea givrajului, dar nu degivrare. Dar majoritatea nu au nici antiicing. E o vulnerabilitate a Pumelor. Repet, sunt foarte bune ca platformă, dar au lipsuri. Au antigivraj, dar nu degivrare.', a explicat acesta.

Specialist în aviație: Ce este fenomenul de givraj

Specialistul în aviație a explicat ce reprezintă, de fapt, sistemul de givraj, dar și ce consecințe are asupra aeronavelor. El a subliniat că este vorba despre depunerea unui strat de gheață, care poate provoca adevărate tragedii! Iată explicația sa!

„Givrajul este depunerea unui strat de gheață pe o aeronavă. El este cauzat de condițiile meteorologice și poate să apară la sol sau în zbor la diferite altitudini, atunci când aeronava trece printr-o zonă care conține picături de apă suprarăcită. Givrajul deteriorează calitățile aerodinamice ale aeronavei, de obicei sub forma scăderii portanței, ceea ce induce un mare risc de accident. În cazul avioanelor givrajul apare pe aripi, pe suprafețele de comandă, pe senzorii aparaturii de bord, în carburatorul motorului și pe alte suprafețe ale aeronavei. În cazul elicopterelor givrajul afectează palele rotorului portant și ale rotorului anticuplu și duce la pierderea caracteristicilor aerodinamice ale aripii rotitoare a rotorului și pierderea capacității de a genera portanță', a explicat el pentru sursa citată.

Sursă foto: Shutterstock

 
Cel mai nou VIDEO

Google News Urmărește-ne pe Google News

Biografiile Vedetelor
Fii la curent cu tot ce se întâmplă cu vedetele tale favorite

Află totul despre vedetele din România, dar și despre celebritățile internaționale: biografii, carieră, filmografie, discografie si viață personală.

Revista VIVA!
Revista VIVA!
Abonează-mă la newsletter Abonează-mă
Buton