Unii dintre proprietarii de apartamente de închiriat în Pitești și nu numai, care își scot pe piață locuințele, apelează la „artificii” în prezentări, pentru a atrage mai mulți chiriași. Din păcate, micile minciuni sau omisiunile care fac telefonul să sune mai des nu ajută și la încheierea tranzacției în cele mai multe dintre cazuri.
Iată ce greșeli fac proprietarii și cum ar trebui să
procedeze pentru a obține cel mai bun preț posibil pentru locuința lor, dar și
pentru a avea un proces de închiriere mai eficient, care se poate încheia și cu
o tranzacție mai rapidă.
Nu va zgârciți cu fotografiile, dar aveți grijă ce surprinde
camera!
Lipsa fotografiilor, calitatea slabă a acestora sau numărul
mic și limitat doar la o parte a locuinței pot afecta timpul pe care
proprietatea îl petrece pe piață, mai ales în contextul în care multe
proprietăți stau bine la acest capitol.
E normal ca o bună parte dintre potențialii chiriași să
aleagă să vizioneze ceva ce știu cum arată, mai ales când e vorba despre
prețuri similare.
Apoi mai sunt și pozele cu turnul de vase nespălate din
chiuvetă, rufele întinse la uscat în sufragerie sau dezordinea generală din
casă. Acestea pot scădea din start atractivitatea unui apartament, iar
proprietarul ar trebui să fie conștient de asta.
Cât despre anunțurile neînsoțite de fotografii, acestea nici
nu vor fi băgate în seamă.
De asemeni, nu menționa ‘luxul’ dacă nu este vorba despre așa
ceva în apartamentul pe care l-ai scos la închiriat.
Nu coafați realitatea!
Dacă scrieți în anunț că o proprietate este lângă metrou și
de fapt este mult mai departe, potențialul client cu siguranță va fi dezamăgit.
Este bine atunci când postezi anunțul să dai un punct de reper cunoscut, pentru
a-i crește atractivitatea.
Atenție însă la linia fină între „exagerare' și
truc de captare a atenției. Dacă spui că închiriezi în zona Piața Sudului, dar
de fapt apartamentul tău este pe Turnu Măgurele, probabil vizionarile pe care
le ai nu vor avea prea mult succes, chiar dacă apartamentul tău este pe gustul
potențialului client, pentru că se va simți înșelat.
Dacă, în schimb, îi spui că este la 10 minute de Piața
Sudului, iar prețul tău este competitiv, s-ar putea că potențialii clienți să
găsească avantajos să stea puțin mai departe de metrou.
Mici reparații înainte de a scoate la închiriere locuința
Chiriașii caută locuințe curate, mobilate și utilate, în 90%
din cazuri. Așa că, înainte de a promova spre închiriere, trebuie făcută o
igienizare, mici reparații și retușuri, ca urmare a uzurii morale create de
locuirea fostului locatar. O curățenie generală se impune, este sfatul
agenților imobiliari.
Pereții ar trebui văruiți, ușile care scârțâie unse, reparate
clanțele, prizele, plăcile de faianță ciobite etc..
De asemenea, proprietatea trebuie să dispună cel puțin de un
minim de mobilier în fiecare încăpere. În funcție de discuțiile cu viitorul
chiriaș, se poate stabili dacă mai are nevoie de alte îmbunătățiri și obiecte.
Puteți înlocui o parte din mobilierul vechi
Înlocuirea mobilierului vechi (sau clasic, termen întâlnit
cel mai des) cu unul nou, chiar și de buget redus, poate face o diferența mare.
La fel utilarea cu electrocasnice de generație mai nouă, chiar dacă sunt din
gama low-budget (acestea fiind în primul rând mai economice).
Apoi este o diferența în a-ți depozita mâncarea într-un
frigider vechi de 10-15 ani „de firmă', dar cu început de rugină și
ineficient din punct de vedere energetic, și unul nou de la o firmă mai puțin
cunoscută, dar cu clasa A+.
E valabil și în cazul mașinii de spălat, aragazului,
cuptorului cu microunde, aerului condiționat, toate acestea reprezentând un
minim al necesarului de dotare a locuinței.
Astfel, cu o investiție nu prea mare, puteți obține un
extra’ la chirie. Între două apartamente similare, din aceeași zonă, diferența
poate fi de 100 de euro și mai mult.
Nu vă evaluați proprietatea după prețul de listare, ci după
prețul pieței!
O greșeală importantă este legată de prețul așteptat. Spre
exemplu, proprietarii își setează de multe ori așteptările după prețul de
listare, adăugând o sumă pe care sunt dispuși să o negocieze pentru a ajunge la
prețul de listare – acesta din urmă fiind însă mai mare decât prețurile de pe
piață, explică agenții imobiliari.
Dacă vorbim despre o proprietate care se închiriază cu 200 de
euro, prețurile de listare pot fi de 220-230, iar un proprietar va cere
250-270, fiind dispus să negocieze până la un eventual nivel de 230, nivel care
este însă mai ridicat decât media pieței.
Astfel se ajunge la situația în care multe proprietăți stau
neînchiriate pentru o perioadă de câteva luni. Dacă s-ar accepta din primul
moment o chirie mai apropiată de nivelul real al pieței, s-ar obține, în final,
după o perioadă de 12 luni, o sumă mai mare ținând cont că proprietatea va sta
goală câteva luni.
Gândiți ca un potențial chiriaș – electrocasnicele mici pot fi
cheia succesului
Un proprietar care oferă o locuință spre închiriere ar trebui
să gândească ca un eventual chiriaș. Acesta din urmă dorește cât mai multe
utilități, își dorește să vină în proprietate cu cât mai puțin și să dispună de
cât mai multe facilități.
Diferența dintre două proprietăți va fi făcută în funcție de
aceste aspecte, fie că vorbim de utilități (un eventual cuptor cu microunde, un
aragaz cu cuptor funcțional, o cafetieră, un prajitor de pâine, aspirator, un
televizor mai recent ca producție etc/) până la aspecte precum existența
veselei, eventual câteva seturi de lenjerie pentru pat/o plapumă, toate în
stare bună).
Chiar dacă mulți chiriași dețin unele din lucrurile de mai
sus, existența lor va fi apreciată și, pe termen mediu, orice chiriaș va ajunge
la un moment dat să se folosească de unele dintre facilitățile locuinței
oferite la momentul închirierii, mai spun agenții imobiliari.
Lăsați-vă chiriașii în pace!
Puteți verifica periodic tabelul de întreținere postat în
bloc, pentru a vă asigura că își plătesc datoriile, dacă aveți temeri în
privința asta, dar nu vizitați locatarii pe parcursul șederii decât dacă există
un motiv întemeiat și numai după ce ați vorbit cu ei în prealabil.
În cazul în care proprietatea îndeplinește toate așteptările
chiriașului, acesta este foarte atent la tipul proprietarului, ferindu-se de
cel care vrea să vină săptămânal să arunce o privire prin apartament sau, mai
rău, își rezervă dreptul de a trece și neanuntat.