S-a spus că datorită măiestriei lui, Louis Vuitton a devenit bijuteria coroanei în imperiul LVMH. Marc Jacobs, fostul director creativ al casei de modă franceze, este genul de personaj pe care cultura pop îl transformă într-un icon.
În ultima perioadă, unul din cele mai dezbătute subiecte este plecarea lui Marc Jacobs de la Louis Vuitton şi decizia lui de a se concentra pe propriile branduri: Marc Jacobs şi Marc by Marc Jacobs, ambele parte a grupului LVMH. Între cele două părţi, povestea s-a încheiat franţuzeşte – elegant, în cuvinte puţine şi bine alese, într-o notă de prietenie sinceră şi netrucată. Până la urmă, Jacobs a fost director creativ al celebrei case franceze vreme de 16 ani, timp în care Vuitton a ajuns o marcă de top, cu o cifră de afaceri ameţitoare şi o popularitate pe măsură – în parte, datorată şi colaborărilor cu diverşi artişti contemporani (Takashi Murakami sau Stephen Sprouse). În tot acest timp, fie că a fost vorba de colecţii vestimentare, accesorii sau ultra-celebrele genţi, orice purta logo-ul LV devenea o piesă must-have şi un item pe care doreau să-l aibă fashionistele din toată lumea.
Ideea de a colabora cu diverşi artişti i-a venit în mod firesc, fiind el însuşi un mare consumator de artă („Arta contemporană influenţează totul). De altfel, în apartamentul lui din Paris se află obiecte în valoare de câteva milioane de lire sterline pe care Marc Jacobs le consideră un bun instrument de evaluare a propriei averi. „Nu cred că sunt foarte bogat. Cred mai degrabă că sunt la un nivel confortabil. Am o colecţie drăguţă de piese de artă.
Creaţiile lui Marc Jacobs au stat tot timpul sub semnul ineditului şi al exuberanţei, iar criticii de modă au aşteptat mereu cu nerăbdare fiecare nouă colecţie fără a putea anticipa ce avea să urmeze. Mai mult, implicarea unor nume precum Murakami, Sprouse sau Richard Prince, fără să afecteze caracterul exclusivist al brandului, i-au conferit un aer proaspăt şi insolit: geanta cu cireşe (Murakami), cea graffiti (Sprouse) sau genţile patchwork realizate în colaborare cu Julie Verhoeven au demonstrat, o dată în plus, că luxul nu exclude ludicul. Ba dimpotrivă. De-a lungul anilor, succesul casei de modă franceze a atins cote atât de înalte, încât celebrităţile de top s-au îndrăgostit de Marc Jacobs şi abia aşteptau să-i poarte creaţiile atât pe covorul roşu, cât şi în privat. Printre muzele designerului se numără Hillary Swank, Christy Turlington, Sofia Coppola sau Kate Moss şi nu există, probabil, vedetă la Hollywood care să nu aibă în dressing măcar o piesă Louis Vuitton.
CLAUDIA COJOCEA
Foto HEPTA, NORTHFOTO
Citeşte articolul integral în numărul de noiembrie al revistei VIVA!