Primul lungmetraj al lui Bogdan Mirică, „Câini', a primit deja două distincții importante: Premiul FIPRESCI pentru secțiunea Un Certain Regard la Festivalul de la Cannes și Trofeul Transilvania la TIFF. Dar povestea dură transpusă în film este una cât se poate de reală, văzută prin ochii tânărului regizor.
Comparat cu filmele fraților Joel și Ethan Coen, „Câini a fost descris de revista „Les Inrockuptibles drept un „western dobrogean, unde „răzbunarea și mafia românească redau o violență molipsitoare. Dar povestea din spatele filmului este mai mult decât atât. Regizorul Bogdan Mirică a săpat adânc în amintirile sale, iar în decursul mai multor ani a tot scris și rescris scenariul pentru „Câini. „Ce m-a marcat în construcţia lui a fost o atmosferă de care m-am îmbibat când eram mic şi când mi-am petrecut multe vacanțe la bunică-mea la ţară. Acolo am fost martorul multor evenimente în care localnicii se luau la bătaie din te miri ce – fără nicio miză aparentă – iar bătăile degenerau destul de repede. Mă fascina şi mă înfricoşa genul ăsta de limbaj primar în care comunici cu pumnii, iar în «Câini» am încercat să reproduc ceva din tipologia asta umană, spune regizorul. În lungmetrajul său de debut acțiunea se învârte în jurul lui Roman, un tânăr de la oraș, interpretat de Dragoș Bucur. Acesta se aventurează, împreună cu iubita lui Ilinca (Raluca Aprodu), într-un sat izolat din Dobrogea, în încercarea de a vinde cele câteva sute de hectare de pământ moștenite de la bunicul său. Însă lucrurile se complică pe măsură ce descoperă detalii neștiute despre bătrânul decedat recent, iar colaboratorii acestuia nu au de gând să-l lase pe Roman să obțină ceea ce își dorește. Astfel, tânărul orășean și iubita lui sunt încolțiți de „fiarele sălbatice conduse de Samir (Vlad Ivanov), care de la un film la altul devine tot mai bun în roluri negative. „Pas cu pas, i-am construit o biografie, dar acest personaj m-a lovit în plex încă din prima clipă. E o forţă în Samir, o forţă care îl conduce până în ultima clipă. Am avut o plăcere nebună să-l joc, a declarat actorul. Filmările ce au avut loc în vara lui 2015, în mai multe locații din Brăila, Galați, Teleorman și Giurgiu, au fost finalizate în doar 25 de zile, ceea ce e destul de puţin pentru un film de o asemenea anvergură. „Totul a fost foarte intens şi nu îmi aduc aminte să fi avut vreun moment în care să mă gândesc «hai că azi e o zi uşoară, să ne relaxăm». Nu, nu a fost deloc aşa, dar a fost minunat, ne-a mărturisit Bogdan Mirică. În lungmetraj îl veți vedea și pe Gheorghe Visu, în rolul polițistului captiv între onoare și tăcere. „Un om măcinat de viaţa mai mult decât agitată pe care a dus-o, dar şi de boala incurabilă cu care se luptă. Un om odată agil, care s-a descurcat cu abilitate în lumea dură în care a trăit, își descrie actorul personajul. Un alt personaj „colorat este Poliția, ciobănescul german din film, care vă va face să tresăriți des.
DETALII DIN CULISE
BOGDAN MIRICĂ
Cum este să debutezi la Cannes? Ce înseamnă premiul FIPRESCI pentru tine?
E un sentiment foarte bun care te validează într-un demers când – dacă ai cât de cât capul pe umeri – te cam îndoieşti de tot ce faci. Premiul FIPRESCI înseamnă foarte mult pentru filmul „Câini, dar nu ştiu dacă mai e valid pentru următorul film pe care îl voi face. Ce vreau să spun este că, atunci când voi pregăti un alt film, va trebui să iau lucrurile de la zero – şi asta mă înspăimântă şi mă bucură în acelaşi timp.
Cum ai găsit câinele?
La fel ca şi la actori, am făcut casting pentru câini, iar Cara (aşa o cheamă pe căţea) a fost de departe cea care m-a impresionat cel mai mult. Dincolo de faptul că este impecabil dresată şi că răspunde foarte prompt la comenzi, are şi un aspect care m-a cucerit – năpârlea şi părea jigărită (chiar dacă nu era), avea urechile mâncate din bătăi cu alţi câini şi avea o personalitate aparte.
DRAGOȘ BUCUR
Cum ai descrie personajul pe care l-ai interpretat? Ce te-a atras cel mai mult la el?
Personajul ia viaţă abia după ce se termină montajul filmului, până atunci sunt doar crâmpeie pe care actorul încearcă să le lege şi regizorul să le creeze. Cred că cel mai corect este să laşi spectatorul să perceapă personajul aşa cum vrea sau poate el, nu să îl descriu aşa cum cred că l-am făcut eu.
Care este momentul tău preferat din timpul filmărilor?
Secvenţele cele mai grele sunt de cele mai multe ori şi cele mai frumoase, iar în cazul acestui film cred că secvenţa în care urmăresc mistreţul este cea care mi-a plăcut cel mai mult.
VLAD IVANOV
De-a lungul timpului ai avut multe roluri negative. Este adevărat că personajul lui Samir le depăşeşte pe toate celelalte în ceea ce priveşte „doză’ de răutate?
Când interpretez personaje care sunt numite generic negative, încerc să descopăr ce anume i-a determinat să trăiască şi să acţioneze aşa. Le descopăr şi o latură umană care îi mobilează interior. De aceea, nu pot să măsor în „doze de răutate’, cât de rău sau mai puţin rău este fiecare. Ce e important pentru mine este plăcerea de a-i descoperi şi de a rezona cu energiile lor.
ADINA VÎLCEA Foto PR