Raluca Mohora, manager Tonic Advertising, despre culisele vieții de antreprenor: "Nu fac compromisuri, nu e obligatoriu să se placă toată lumea cu toată lumea"

.

Raluca Mohora a înființat în 2003 agenția Tonic Advertising, după mulți ani în care văzuse cu ce tacâmuri se mănâncă în „bucătăria” PR & Publicitate. Raluca ne-a povestit cât de mari sunt provocările în acest domeniu și cum reușește o femeie cu doi copii să reziste de 20 de ani, fără compromisuri, ca antreprenor.


Wow, Raluca, 20 de ani! Abia ce ai sărbătorit 20 DE ANI cu Tonic Advertising, firma ta de PR&media! E mult, puțin, tu cum simți performanța asta?

Aşa am zis şi eu anul trecut, când am realizat că am înfiinţat firma în 2003 şi am rămas până şi eu mirată. Apoi mi-am zis că este o performanţă şi că trebuie să fac o petrecere mare cu toţi colaboratorii -ceea ce am şi făcut. Cred că este o performanţă! Am fost acum câteva săptămâni la un eveniment şi o doamna- speaker spunea că durata medie a unei firme în România este de 5 ani. Sincer, dacă eşti antreprenor eşti un fel de kamikaze, fără sprijin economic, fără nimic şi te zbaţi uneori aiurea zi de zi. În plus, pare că a fi antreprenor este aşa pe relax, că ai tot timpul la dispoziţie, dar în realitate ai tot felul de probleme de rezolvat.


Ești cea mai în măsură să ne spui care este secretul. De ce calități are nevoie un antreprenor pentru a ajunge să facă performanță în domeniul relațiilor publice și publicității?

Cu siguranţă ce pot să spun este că trebuie să îţi placă mult ceea ce faci şi să ai multă energie, să fii de colo colo şi să vorbeşti cu multă lume. Este o meserie în care nu prea poţi să te plângi când ai probleme, iar dacă ai şi un eveniment de făcut trebuie să încerci să pari fresh, chiar dacă eşti rupt de oboseală. Nu ştiu dacă este vorba neapărat de făcut performanţă, dar dacă te uiţi în jur, persoanele din acest domeniu sunt energice, sociabile şi predispuse la adaptare şi rezolvare rapidă a diferitelor situaţii.


Dar, să o luăm cu începutul, știu că ai studiat, de fapt, Biologia. Cum ai ajuns să deschizi o agenție de PR?

Aşa este, am făcut Facultatea de Biologie şi am un Master în Taxonomia Plantelor. Adică am învăţat denumirile în latină din flora României într-una. În săptămâna în care am aflat că am aflat că am intrat la Master am găsit şi primul meu job. Istoria puţin derulată este ca mama -draga de ea!- a pus piciorul în prag şi a zis gata, îţi cauţi de lucru de acum!


Eram în cămin în Grozăveşti când a venit un cunoscut şi a zis că o firmă ce scoate reviste îşi caută oameni. Ghiciţi unde m-am angajat: la Ringier! (râde) Primul meu interviu a fost şi prima angajare, iar în paralel am făcut şi Masterul. A fost greu, uneori foarte greu, dar am câteodată o ambiţie de a face lucrurile şi să nu mă las de mă miră şi pe mine. Aşa că am ajuns în media și a fost exact love at first sight. Nici nu îţi poţi imagina cine venea atunci pe la noi… Oameni total necunocuti atunci, acum sunt maaaari, maaaari vedete.


Ţin minte că unele persoane ne amuzau teribil, altele erau mai fiţoase. Imaginează-ţi că acum 25 de ani mulţi dintre cei care acum sunt la TV atunci erau la începuturi.

Privind înapoi, care au fost cele mai grele momente prin care ai trecut, dar și care au fost cele mai mari bucurii trăite datorită și prin intermediul Tonic Advertising?

Aş minţi să zic că nu a fost greu! Am făcut toate acestea având şi doi copii mici la vremea respectivă. Şi nu am fost genul de mamă care să comande mâncare. Am vrut să fac tot cu mâna mea, m-a ajutat foarte mult şi familia. Nu mult, enorm!


Bucurii îmi aduc orice cuvinte frumoase din partea oamenilor cu care lucrez, orice laudă sau orice ajutor din partea cunoscuţilor, orice proiect bine făcut care îmi umple inima de bucurie şi mândrie.


Ce servicii oferă în prezent Tonic Advertising clienților săi?

Media -strategie şi buying

Social media

PR -tot ( PR clasic, evenimente, lansări de brand etc)

Cum te-a schimbat pandemia? Și personal, și profesional?

Aveam o glumă în pandemie pe care o spuneam cunoscuţilor şi familiei: ‘Cred că Dumnezeu a inventat pandemia asta ca să mai stea acasă cuminte Raluca Mohora’.

Există hate în branșa ta? Cum faci față indiviei, urii, bețelor în roate din zona asta în care tu rezișţi cu brio de 20 de ani?


Doamne fereşte!!! Dar de ce să ne pierdem vremea cu aşa ceva? Cred că la început îmi păsa, dar să ştii că odată cu vârsta devii muuuult mai întelept. Asta include şi bucata de nepăsare vis-a-vis de părerile parerologilor sau cum ar zice englezul „I dont care’.

3 sfaturi importante pe care le-ai da unui tânăr decis să calce pe urmele tale, în zona de PR.

1. AMBIŢIE 2. NU TE LĂSA! 3. ÎNVAŢĂ meserie de la un om bun în domeniu

Eșţi o șefă exigentă? Cum îți selectezi oamenii cu care să lucrezi? Ce calitați cauți și ce defecte sunt eliminatorii la interviul de angajare, din punctul tău de vedere?


Nu, dimpotrivă, sunt mult prea îngăduitoare. Îmi plac oamenii serioşi şi care dau dovadă de bun simţ şi respect.

Dar ca și partener de afaceri cum eșţi? Cum te văd cei cu care ai colaborat te-a lungul anilor și cum ai vrea tu să te vadă? Ce trebuie să șţie brandurile, oamenii de afaceri, colaboratorii despre Raluca Mohora? 

Unii mă plac, alţii nu. Am bunul obicei să spun lucrurilor pe nume sau adevărul în faţă. Unora nu le convine, dar nu vreau să fac compromisuri sau proiecte impuse care nu au legătură cu produsul numai că a dorit cineva de la brand care nu ştie piaţa media. Chiar nu vreau să fac compromisuri, mai bine nu lucrăm împreună. Nu e obligatoriu să se placă toată lumea cu toată lumea. Sunt sute de branduri în piaţă care au plecat de la 0 şi pe care le-am ridicat, le-am făcut faimoase şi apoi au vrut „o schimbare'. Ca şi în viaţă, şi în business: cine nu te vrea, nu te merită!

Colaborezi cu influenceri? Ce părere ai despre zona asta care s-a dezvoltat enorm în ultimii ani?

Normal, colaborez! La câtă lume cunosc… Pe unii îi apreciez şi îi stimez pentru conţinutul de calitate şi pentru informaţii bune, pe alţii efectiv nu poţi să îi urmăreşti. Şi mai este o categorie: câteva nume care se cred regi şi au uitat că sunt simpli oameni. De fapt lucrul acesta este o problemă a societății: a fost uitată modestia!

Greu de crezut pentru cineva cu o carieră impresionantă, dar ai și o familie superbă, două fete mari. Eșţi, așadar, dovada clară că o femeie poate avea și carieră, și familie. Cât de greu a fost să le ai pe amândouă? 

Recunosc că a fost greu, dar mi-am dorit foarte mult să le fac pe ambele. Mi-am dorit şi carieră, şi independență, şi două fete şi iată că mi-a ieşit. Am avut foarte foarte mult sprijin din partea familiei. Ai mei au murit, dar nu este săptămână de la Dumnezeu în care să nu mă gândesc la ei şi la bunici şi să le mulţumesc în gând pentru tot spijinul şi pentru tot ce m-au învăţat şi mi-au lăsat. La noi în familie aşa a fost mereu: muncim mult, dar ne şi ajutăm unii pe alţii.

Ce calitați moștenesc fetele tale de la tine sau ai vrea să preia, în timp?

Cred că independența şi uneori ambiţia. Le-am educat să se descurce singure. Acum sunt mari, dar ştiu să facă mâncare, cumpărături etc. De mici le-am învăţat aşa.

Aş vrea să fie sănătoase şi să îşi urmeze cu încredere drumul ales!

Unde te vezi peste… nu 10 ani, ci mai curând, peste 5 ani?

Ohooo 10 ani cine ştie? Să fim sănătoşi! 5 ani să termin proiectele pe care le am în cap şi în suflet!

Planuri mărețe pentru anul ăsta? Ce obiective ai tu personal pentru 2023, dar și ce obiective are Tonic Advertising?

Nu am planuri măreţe, ci dorinţa de a face lucruri bune ca şi până acum. Şi să stau mai cuminte (că mă roade să călătoresc), dar anul acesta pleacă Miruna la facultate şi trebuie să stăm mai cuminţi!

Anul acesta mai mult prin livadă cu cireşi de la ţară, căci merită toată atenţia şi iubirea noastră.

Știu că ești și o împătimită a călătoriilor și, surprinzător, dar gaşești timp și pentru asta. Ai ajuns în niște destinații fabuloase în ultimii ani. Povestește-mi ce te-a impresionat cel mai mult la locurile vizitate în ultimii trei ani, să zicem.

Da, aşa este! Aşa cum ziceam şi mai sus, mă apucă tot timpul o nelinişte şi un ghimpe mă asmute să iau bilete şi să plec. Este aşa de mare planeta acesta şi când te gândeşti că am văzut atât de puţin din ea… Mi-a plăcut foarte mult Africa. Chiar e impresionantă. Peisaje frumoase şi oameni veseli chiar dacă material au atât de puţine.

În Namibia de exemplu, dunele acelea roşii ce par fără de sfârşit îţi inspiră măreţie şi te fac să te gândeşti  că eşti o simplă furnică pe acest pământ şi să preţuieşti fiecare zi şi fiecare clipă. Cred că este bine să ai moderat din toate. Prea mulţi bani strică, prea multă libertate – am văzut cu toţii ce se întâmplă!- strică, prea multă mâncare strică omul.

foto: CRISTIAN PANDIA

makeup: ALINA BARBU