(P) Viitorul începe azi

.

Într-un an diferit de tot ce am trăit până acum, în care inima orașului a pulsat cu sincope, un proiect glo™ cu spirit inovator a  readus arta în spațiul public, într-un mod total neconvențional. De aceea am vrut să aflăm de la cele două cofondatoare mai multe despre impactul tehnologiei în artă, despre cum poate fi recreată puntea între artist și public prin intermediul realității virtuale și, nu în ultimul rând, despre proiectul lor de suflet, One Night Gallery.

Sorina, Mădălina, haideți să începem prin a face cunoștință! Cine sunteți și mai ales ce v-a adus împreună? 


Sunt Sorina, am 33 de ani, mama unui copil de 7 ani și cofondator și coordonator proiecte One Night Gallery de 3 ani.

Sunt Mădălina – cofondator și curator One Night Gallery, am 33 de ani, sunt foarte pasionată de ceea ce fac, îmi place mult partea de research pentru proiectele noastre, să gândesc instalații de artă și să îmi imaginez povești în care joacă cei 3 pisici ai mei.


Suntem prietene de mai bine de 15 ani, dar ce ne-a adus împreună a fost exact conceptul acestui proiect, în care am îmbinat calitățile, aptitudinile, dar și dorințele amândurora de a ne dezvolta în anumite direcții. La baza One Night Gallery stă și expertiza mea din zona industriilor creative, căpătată în cadrul unor proiecte precum Romanian Design Week sau Diploma, precum și background-ul Mădălinei, format din proiecte care implicau experiențe în realitatea virtuală, și care ne-a ajutat să descoperim impactul pe care îl poate avea tehnologia în artă.


Spuneți-mi cum a luat naștere One Night Gallery! 

Încă de la început ne-am propus să promovăm și să susținem tinerii artiști vizuali români și să testăm noi limite ale experiențelor artistice prin intermediul tehnologiilor emergente, și astfel am devenit prima galerie de new media art din România. În timp, am devenit mai mult decât o galerie necovențională, o platformă prin care ne urmărim aceleași obiective, dar la o scară mai mare, atât prin proiecte proprii, cât și prin proiecte curatoriate de noi.


De unde ideea de a combina arta contemporană, inovația și tehnologia? 

Încă de la primele ediții am explorat creațiile artiștilor în realitate virtuală și realitate augmentată și am descoperit și dorința publicului de a lua contact cu ceva nou, de a experimenta arta într-un mod neconvențional. Astfel, ne-am propus să devenim o punte între artist și public, provocând pe de-o parte artiștii să folosească noi instrumente de storytelling digital și, pe de altă parte, publicul să interacționeze diferit cu arta. În scurt timp am început să adăugăm din ce în ce mai multe componente tehnologice, să concepem instalații interactive, să avem două proiecte in-house care îmbină arta cu inteligența artificială. Iar pe lângă edițiile One Night Gallery s-a format de la sine identitatea „curated by One Night Gallery, care dezvoltă proiecte conexe și propune brandurilor să integreze în campaniile și evenimentele lor pilonul de artă și tehnologie, susținând astfel scena de artă autohtonă și dezvoltarea unui sector emergent în România, cel de new media art.  


Într-un an atât de surprinzător și alt-fel, a fost loc de artă în viața orașului? Cum s-a adaptat One Night Gallery la noul context?

În 2020, arhitectura expozițiilor One Night Gallery a fost diferită în funcție de momentul în care am avut programate vernisajele. Expozițiile noastre îmbină arta cu tehnologiile emergente, precum realitatea augmentată, video-mapping, instalații interactive, inteligența artificială, și astfel am avut tool-urile perfecte și know-how-ul pentru a ne adapta, însă provocarea a fost de cum să păstrăm în continuare în offline interacțiunea cu publicul în condiții de maximă siguranță. La final de februarie, am avut expoziția cu studioul de video-mapping, Aural Eye, la Casa Universitarilor, ultima expoziție unde am avut un public de peste 2000 de persoane într-o singură seară. Apoi, au apărut restricțiile pandemiei și One Night Gallery a devenit o expoziție de două zile care a putut fi vizitată  și pe timpul zilei, spre deosebire de formatul nostru clasic, de o singură seară. Aceste noi perspective ne-au făcut să reinventăm conceptul art-show-urilor noastre imersive și să conturăm cea de-a 14-a ediție One Night Gallery, care a avut loc în iunie, sub forma unui tur artistic al orașului, în care puteai descoperi lucrările ilustratoarei Alina Bohoru. Soluția pe care am găsit-o a fost să folosim, ca și în cazul proiectului realizat împreună cu glo™, doar vitrine, fațade și terase ca spații expoziționale, fiind găzduiți de 13 spații partenere din centrul orașului.


Tot în acest an am ieșit și prima oară din București și am avut o expoziție itinerantă la Timișoara în colaborare cu Asociația Timișoara Capitala Culturală 2021. Aici am fost găzduiți de Muzeul Corneliu Mikloși, iar publicul care a venit la expoziție a putut să descopere un spațiu expozițional extins prin proiecții, instalații și personaje în realitate augmentată. Avantajul de a crea experiențe care se pot întâmpla și într-un spațiu fizic, cât și în spațiul virtual ne-a ajutat foarte mult în inventivitatea unui nou mod a a gândi expozițiile.


Și tot în acest cadru deloc simplu, glo™ v-a adresat o propunere de colaborare pentru o expoziție de artă mai altfel. Ce anume este special la acest proiect?

Ce este important de menționat este că glo™ este partenerul expozițiilor One Night Gallery încă de la primele  noastre ediții și ne-a ajutat să ne dezvoltăm și să ne extindem arealul de experiențe și a avut mereu curiozitatea și curajul de înțelege tehnologiile pe care le folosim și modul în care se aplică în artă. Astfel că, în luna iunie, în cadrul One Night Gallery Love Alina Bohoru, am dezvoltat o instalație interactivă, în vitrinele galeriei 1001 Arte, ce îmbină două lumi și stiluri diferite într-o singură lucrare. A fost una dintre instalațiile cele mai spectaculoase și de impact din expoziție, respectând în același timp normele de siguranță, astfel încât formatul acesta a devenit nucleul expoziției de acum.


Conceptul cu care a venit glo™ de a aduce destinațiile exotice pe un singur Bulevard este cu siguranță ingredientul de bază al acestui proiect și ce credem că este important de subliniat este modalitatea prin care implementarea campaniei OFF COURSE este, de fapt, un demers cultural și artistic care sprijină în această perioadă atât artiștii, cât și business-urile care ne găzduiesc expoziția.

O expoziție de destinații exotice, în mijlocul iernii, în viziunea a 9 artiști români: care este firul roșu al acestui eveniment cultural deloc obișnuit?


Expoziția stradală pe care am curatoriat-o face parte dintr-o campanie mai amplă semnată de glo™, OFF COURSE, menită să demonstreze că întotdeauna putem avea perspective diferite, oricât de contradictorii ar părea, iar alăturarea lor în aceeași poveste rezultă întotdeauna în creații surprinzătoare. Practic, oamenii s-au putut bucura de o interpretare artistică a celor mai interesante destinații turistice, chiar la ei „acasă. Cu planurile fizice de călătorii anulate, provocarea noastră a fost să recreăm pe Calea Victoriei, denumită pentru aproape o lună de zile OFF COURSE Boulevard, cele mai exotice destinații prin diferite experiențe new media art. Astfel, pentru a doua oară anul acesta, am reușit să transformăm diferite locuri iconice din centru în spații expoziționale. Novotel, Hilton, 1001 Arte, Zăganu Craft Beer sau A1 au devenit portaluri imaginate de artiști către Bali, Chile, Tokyo, Ibiza sau Madagascar.

Artiștii români prezenți în cadrul proiectului sunt nume deja cunoscute, adesea prezente în evenimentele voastre. Cum a fost anul acesta pentru ei și ce înseamnă participarea la proiectul glo™

Aural Eye:

Anul acesta cu siguranță a întors pe toată lumea pe dos, cu atât mai mult pe artiștii obișnuiți cu evenimentele cu public. Cu siguranță ne-a lipsit energia pe care o simțeam atunci când făceam un performance live în fața unui grup mare de oameni. Este un sentiment inegalabil care te încarcă, la fel ca și sentimentul de libertate pe care îl ai atunci când călătorești și descoperi lumea în ritmul tău. Ne-au lipsit amândouă, așa că proiectul glo™ ne-a amintit, încă o dată, ce prețioase erau de fapt. Și ne-a deschis mintea spre a înțelege că anul acesta ne-a schimbat și lumea poate nu va mai fi niciodată exact ca înainte, însă aprecierea către lucrurile pe care le iubim cu siguranță va fi mai mare de acum.

Les Ateliers Nomad:

2020 a fost un an total atipic. Pe de o parte, a fost un an plin de constrângeri, pe de altă parte, plin de concepte noi, de experimente generate tocmai de acele constrângeri. Proiectul glo™ curatoriat de One Night Gallery a reprezentat întoarcerea la un brand foarte bine cunoscut de noi, un brand care vrea întotdeauna să aducă ceva nou pe piață, un brand pe care sperăm să nu îl fi dezamăgit nici de această dată.

Rizi Studio:

Ni s-a părut din prima foarte tare inițiativa glo™ dezvoltată de One Night Gallery. Calea Victoriei a rămas unul dintre locurile cele mai animate din oraș, în ciuda faptului că multe localuri sunt închise. Ideea de a anima artistic vitrinele spațiilor inactive în această perioadă a fost benefică atât pentru oraș, cât și pentru artiști. Pentru noi a fost o provocare care ne-a plăcut atât prin misiune, cât și prin temă. Transpunerea atmosferei din Tokyo într-o instalație cu lumini ne-a stimulat imaginația, am încercat să abstractizăm elementele de cultură pop care definesc orașul, generând o experiență memorabilă. Bucureștiul are nevoie de experiențe artistice în spațiul public, sper să se mai întâmple inițiative în acest spirit. 

Conceptul campaniei glo™ vorbește despre un an OFF și ON în același timp, în care planurile anulate pot fi înlocuite cu evenimente neplanificate. Câte planuri vi s-au anulat anul acesta și cum ați ajuns la ideea unui itinerar cultural?

Uitându-ne în urmă, într-adevăr, planurile la început de 2020 erau într-adevăr destul de diferite, cu proiecte prin care explorăm new media art pentru un public foarte extins. Însă, trecând de provocările și dificultățile care au venit pe parcurs, 2020 a fost totodată o oportunitate de a adăuga în portofoliu proiecte noi, de a depăși granițe virtuale și nu neapărat, și de a forma o comunitate poate chiar mai unită decât înainte. Cele mai de succes manifestări realizate anul trecut au fost cele în care am reușit să păstrăm și o componentă offline, cum este RADAR Contează, show de video-mapping care a putut fi urmărit online sau de la ferestrele caselor, în timp ce 20 de artiști din 10 orașe din România proiectau, în același timp, mesaje de încurajare și animații special realizate pentru această temă și proiectele One Night Gallery Love Alina Bohoru și OFF COURSE Boulevard, a căror arhitectură a fost sub forma acestui tur artistic prin care redescopereai centrul orașului. A fost una dintre puținele modalități prin care ne puteam întoarce la o viață urbană, culturală, menținând, în același timp, normele de siguranță socială.

După aproape trei ani de evenimente, instalații de artă și experiențe vizuale, în 2020 ne-am mutat în spatiul virtual. Cum se vede arta în AR?

Realitatea augmentată este din ce în ce mai explorată, iar când vine vorba despre artă în realitate augmentată, aceasta începe să devină mai accesibilă și urmărită mai ușor de un public mai larg și mai tânăr. Indiscutabil, este o realitate care va fi mai prezentă, dat fiind că este în mâinile a multor creatori de conținut. În cazul nostru, încă de la primele ediții One Night Gallery am adăugat această componentă, iar vizitatorii puteau explora lucrările artiștilor în diferite dimensiuni. Anul trecut ne-am axat și mai mult pe dezvoltarea conținutului în AR și am lansat expoziția Tapiserie în realitate augmentată, care îmbină arta tradițională cu tehnologia, generând un dialog între artiști din diferite medii de expresie. Rezultatul acestui proiect colaborativ a fost o lucrare originală de artă textilă, augmentată cu o animație 3D dezvoltată in-house. Ilustrația artistului vizual Mircea Popescu a fost transpusă într-un covor realizat manual de artista textilistă Megan Dominescu și îmbogățită cu ajutorul tehnologiei de Mihai Cojocaru, membru al echipei One Night Gallery, cel care a dezvoltat animația 3D, dar și cu o coloană sonoră dedicată, creată și montată de sound designerul Andrei Robin Proca. Pe lângă acest proiect, am continuat să dezvoltăm diferite filtre de AR atât cu ocazia edițiilor noastre, cât și pentru partenerii noștri. O parte dintre ele pot fi explorate pe contul nostru de Instagram.

Cum va arăta anul 2021 pentru arta românească și pentru One Night Gallery?

Faptul că tehnologia și experiențele digitale sunt caracteristici native inițiativelor noastre, iar contextul actual accelerează și mai mult folosirea tehnologiei, ne va ajuta să dezvoltăm o serie de concepte noi pentru experiențele din cadrul ONG. Totodată, vom continua să colaborăm cu artiști cărora le oferim acces la tehnologie și knowhow-ul nostru care să îi ajute să transpună viziunea lor creativă în noi medii digitale și să ne adaptăm în funcție de măsurile noi care vor apărea. Continuăm strategia la care am început să lucrăm anul trecut, și anume de a ne axa pe educație și mediile de creație artistice prin care poți dezvolta conținut offline, dar și online și ne vom axa pe experiențe care au la bază virtual production, dar și abordări curatoriale noi  în ceea ce privește digitalizarea patrimoniului cu proiectele noastre conexe. Ceea ce ne propunem este să dezvoltăm pilonul de artă și tehnologie din proiectele proprii sau curatoriate de noi, astfel încât să susținem scena de artă autohtonă și să contribuim la dezvoltarea unui sector emergent din România, cel de new media art.

Care credeți că este viitorul în domeniul vostru de expertiză, ținând cont de noua realitate? 

Deși nu putem avea cea mai clară previziune, anul acesta va fi unul de o importantă majoră, în care tehnologia va căpăta noi valențe și va revoluționa și mai multe domenii. Credem că vor fi din ce în ce mai multe intervenții artistice în spațiul public, piața de artă digitală va continua să se extindă și mai ales să varieze ca modalități de expunere, creație și experimentare. În plus, datorită tehnologiei blockchain, vor fi din ce în ce mai mulți colecționari ai artei digitale. Important este ca arta să ajungă la cât mai mulți oameni, în special la generația tânără, iar tehnologia joacă un rol important în ceea ce privește diseminarea către mase. Pe lângă faptul că prin ajutorul tehnologiei artiștii pot ajunge la milioane de oameni prin diferite canale, aceștia pot folosi tehnologia ca mediu de creație care îi ajută să creeze experiențe artistice imersive și credem că pentru 2021 acesta va fi focusul în new media art. Viitorul va fi doar un liant și mai bun între artă și tehnologie, care să intensifice rolul fiecăreia în viața noastră.

Pe ce mizați anul acesta, după experiența recentă?

Proiectele noastre proprii, fie că vorbim despre One Night Gallery sau RADAR, au la baza tehnologia și experiențele digitale, astfel încât, în funcție de cum vor evolua lucrurile, ne putem adapta și găsi un mediu propice de expunere. Și, pe lângă acestea, continuăm să ne axăm pe proiecte educaționale cum este Biblioteca de resurse de new media art și o nouă direcție este digitalizarea patrimoniului.