Ce sunt urmele lăsate de avioane pe cer

.

Dacă te-ai uitat vreodată pe cer și ai văzut acele urme lăsate de avion, probabil te-ai întrebat ce sunt și de ce se formează. De la micile avioane cu un singur motor la marile avioane cu patru motoare, toate avioanele cu motor cu reacție produc fum alb. Acesta nu rămâne pe cer la nesfârșit. Mai degrabă, urma alb se va disipa treptat în decurs de câteva ore. Așadar, ce sunt urmele lăsate de avioane pe cer? 

Urmele lăsate de avioane pe cer: ce sunt?


Dâra de fum lăsată în urma avioanelor cu motor cu reacție este cunoscută sub denumirea colocvială de contrailă. În timpul zborului, motorul – sau motoarele – unui avion vor produce aer cald și umed.

Pe măsură ce motorul arde o combinație de combustibil și aer, acesta creează ca produs secundar aer cald și umed, care este expulzat prin partea din spate a motorului. 

Top 5 cele mai instagramabile plaje din Europa

Pe măsură ce acest aer cald și umed nou creat se amestecă cu aerul din exteriorul avionului, creează aspectul de fum alb.


Avioanele zboară la o altitudine medie de aproximativ 10.000 de metri. La această altitudine, aerul este rece și nu este foarte dens. Cum afectează acest lucru producerea de dâre de aer? 

Ei bine, aerul produs de un motor cu reacție este mai cald și mai umed decât acest aer. Ca urmare, amestecul acestor două tipuri de aer declanșează diverse modificări. Aerul cald și umed produs de motorul avionului se amestecă cu aerul rece și uscat din afara avionului, ceea ce duce la formarea de dâre de aer. Cu alte cuvinte, dârele sunt condensări pe cer care se manifestă sub forma unui fum alb.

Mitul urmelor lăsate de avion

Unii oameni cred, în mod eronat, că aceste urme albe emise de avioane sunt dâre chimice. Termenul „chemtrails' se referă la teoria conform căreia avioanele lasă în mod intenționat pe cer agenți chimici sau biologici. 

Este o teorie veche care a dus la o multitudine de teorii ale conspirației. Cu toate acestea, nu există nicio dovadă că avioanele produc de fapt dâre chimice. Mai degrabă, fumul alb creat în urma lor este reprezentat de dârele de condensare.


Cele mai colorate orașe din lume

De fapt, avioanele lasă în urmă o dâră albă din cauza amestecului de aer cald și umed cu aer rece și uscat. Este, în esență, același fenomen care are loc atunci când expiri într-o zi rece de iarnă. Expirația face ca aerul cald și umed din gură să se amestece cu aerul rece și uscat din exterior, rezultând o condensare care arată ca un fum alb.

Explicația științifică

Atmosfera este subțire și rece cu cât avionul urcă mai sus. Gazele de eșapament de la motorul unui avion sunt mult mai calde decât atmosfera. Vaporii de apă de la motorul fierbinte al avionului se transformă în gheață în mijlocul aerului, pe care o vedem ca linii albe pe cer, numite „contrails'.


Acesta este același fenomen pe care îl observăm atunci când respirăm aer cald într-o zi rece. Contraile lungi se formează în condiții de umiditate, în timp ce contraile scurte se formează în condiții de umiditate scăzută. 

Contraile lungi sunt un semn că s-ar putea să se apropie o furtună. Contraile scurte sunt un semn că se apropie vremea frumoasă. 

Teoria conspirației

O nouă teorie a conspirației care a cuprins internetul și emisiunile radiofonice a pus pe jar o parte din guvernul federal.


Vezi şi Castelul Edinburgh – unul dintre cele mai frumoase castele din Scoția!

Teoria spune că liniile albe de vapori de apă condensată pe care avioanele cu reacție le lasă pe cer, numite „contrails', sunt, de fapt, o substanță toxică pe care guvernul o pulverizează în mod deliberat asupra unei populații care nu bănuiește nimic.

  În ultimii ani, birocrațiile federale au primit mii de apeluri telefonice, e-mailuri și scrisori de la oameni care cer să știe ce se pulverizează și de ce.


Oamenii care cred această teorie spun că s-au săturat să fie ignorați de oficialități. Și s-au săturat de problemele de sănătate pe care le pun pe seama 'pulverizării'.

Mulți presupun că guvernul federal încearcă să încetinească încălzirea globală cu ajutorul unor compuși care reflectă lumina soarelui pe cer. Alții propun teorii mai sinistre, cum ar fi o campanie guvernamentală de eliminare a persoanelor bătrâne și bolnave.

Top 5 destinații de vacanță mai puțin cunoscute din Grecia


 Exasperați de întrebările persistente, Agenția pentru Protecția Mediului, NASA, Administrația Federală a Aviației și Administrația Națională Oceanică și Atmosferică și-au unit forțele în toamna anului trecut pentru a publica o fișă informativă care explică știința formării dârelor. 

Cu câteva luni mai devreme, Forțele Aeriene publicaseră propria fișă informativă, care încearcă să respingă punct cu punct argumentele oponenților săi.

Nimic nu este 'acolo' în afară de vaporii de apă și cristalele de gheață, spun oamenii de știință care studiază dârele de aer. 


Urmele de formare a norilor pe care teoreticienii conspirației le consideră atât de amenințătoare sunt perfect naturale.

Explicațiile autorităților

Pe scurt, dârele de aer sunt formate în mare parte din apă sub formă de cristale de gheață. Norii sunt compuși din același material. Dar norii sunt un fenomen natural, în timp ce majoritatea dârelor de vânt nu sunt. 

Cele mai distincte dâre de vânt provin din vaporii de apă din gazele de eșapament ale avioanelor cu reacție, care se combină cu temperatura scăzută a mediului ambiant la altitudine ridicată pentru a forma liniile albe.

Cele mai cool oraşe de pe Instagram

„Gazele de eșapament fierbinți și umede ale motoarelor cu reacție se amestecă cu atmosfera, care, la altitudine mare, are o presiune a vaporilor și o temperatură mult mai scăzute decât gazele de eșapament', spune Jenn Stroud Rossmann în Scientific American.

 „Vaporii de apă conținuți în gazele de eșapament ale jeturilor se condensează și pot îngheța, iar acest proces de amestecare formează un nor foarte asemănător cu cel pe care îl face respirația ta fierbinte într-o zi rece.'

Stroud Rossmann spune că gazele de eșapament ale motoarelor cu reacție conțin dioxid de carbon, oxizi de sulf și azot, combustibil nears, funingine și particule metalice, precum și vapori de apă. Funinginea și alte particule din gazele de eșapament oferă locuri de condensare la îndemână pentru vaporii de apă.

O fișă informativă din 2015 privind dârele de aer produsă de Agenția pentru Protecția Mediului din Statele Unite (EPA) afirmă că dârele de aer sunt prezente pe cer încă de la apariția erei jeturilor, conform simpleflying.com.

„În funcție de temperatură și de cantitatea de umiditate din aer la altitudinea aeronavei, dârele de condensare se evaporă rapid (dacă umiditatea este scăzută) sau persistă și cresc (dacă umiditatea este ridicată)', se arată în fișa informativă a EPA.

Vezi şi locuri de vizitat în Amsterdam – cele mai apreciate obiective turistice!

 „Gazele de eșapament ale motoarelor cu reacție furnizează doar o mică parte din apa care formează gheață în dârele persistente. Contrails persistente sunt compuse în principal din apa prezentă în mod natural de-a lungul traiectoriei de zbor a aeronavei.'

Sursa foto: Shutterstock.com