Ce nu ai voie să cari cu liftul. Ce amenzi riști

.

Ce nu ai voie să cari cu liftul de la bloc? Este o întrebare cât se poate de firească. Căci dacă transporți obiecte cu ascensorul riști amenzi usturătoare. Așadar, este foarte important să știi ce ai voie și ce nu ai voie să cari cu liftul.

Traiul la bloc presupune o serie de compromisuri. Faptul că suntem proprietari ai unei locuințe nu înseamnă că deținem aceleași drepturi și asupra întregului bloc. Este motivul pentru care avem drepturi, dar și obligații asupra părților comune. Iar ascensorul se numără printre acestea. Și există în clădirile cu multe etaje pentru a facilita accesul persoanelor la etajele superioare, nicidecum pentru a căra obiecte grele sau masive. Ba chiar unele asociații de proprietari impun taxe și pentru animăluțele de companie, mai ales dacă se utilizează liftul pentru ele.


Ce nu ai voie să cari cu liftul

Potrivit legislației în vigoare, ascensorul unui bloc trebuie utilizat exclusiv transportului de persoane. Este și motivul pentru care normele ISCIR (Inspecția de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune și Instalațiilor de Ridicat) impun firmelor de instalații și mentenanță a ascensoarelor să fie afișate în lifturi, la vedere, instrucțiunile de folosire.

Așadar, oricât de antipatic și învechit ni s-ar părea administratorul de bloc, nu el este de vină pentru normele impuse de legislația în vigoare. Dacă citești cu atenție plăcuța cu instrucțiuni, vei vedea că acolo sunt prevăzute toate detaliile. Spre exemplu, în afară de numărul maxim de persoane și de greutatea maximă acceptată, este prevăzut faptul că fumatul este interzis, la fel ca și accesul animalelor de companie. În plus, există reglementări referitoare la copiii sub 12 ani. Și, ceea ce este extrem de important și igorat adesea, „liftul servește exclusiv transportului de persoane'.


Drept urmare, substanțele inflamabile sau explozive, bicicletele, motocicletele, electrocasnicele mari, piesele de mobilier, sacii cu materiale de construcție sau molozul rămas în urma renovărilor nu au ce să caute în lift. Bineînțeles că realitatea e cu totul alta, însă important de știut este că orice faptă de acest gen nu rămâne nepedepsită. Poate o fi valabilă vorba veche „hoțul neprins e negustor cinstit’. Dar nici nu te pui cu vigilența vecinilor. Acum, dacă există o necesitate majoră și se respectă instrucțiunile afișate, nu e nimeni absurd. Totuși, trebuie să avem grijă să nu distrugem interiorul liftului și să nu lăsăm mizerie în urma noastră. Dacă tot folosim ascensorul cu alt scop, atunci măcar să nu lăsăm mizerie în urmă.


Cât despre ce nu ai voie să cari cu liftul, a existat o situație foarte mediatizată. Este cazul unei doamne din București, care a primit o amendă usturătoare pentru că a folosit liftul necorespunzător. Mai exact, vecinii au surprins-o pe femeie în timp ce punea sacii cu moloz de la renovare în lift. Nu au lăsat-o și, mai mult, au chemat imediat Poliția. Și asta pentru că au fost foarte mulți saci cu moloz și spărtură de gresie, care au lăsat mizerie în urmă, atât în lift, cât și pe casa scării. Femeia a primit o amendă de 400 lei și a fost obligată să facă și curățenie.


Principalele obligații ale unui proprietar de apartament la bloc

Trebuie să știi că, în calitate de proprietar de apartament la bloc, ai anumite obligații. Iar cine nu se conformează ia amendă. Iată care sunt principalele obligații ale unui proprietar de apartament la bloc:

1.Să nu pui în pericol structura blocului sau vecinii

Proprietar fiind, îți modifica locuința după bunul plac sau să îi aduci îmbunătățiri. Dar asta numai dacă ai autorizațiile necesare și acordul vecinilor. În plus, trebuie să ai în vedere ca modificările să nu pună în pericol structura blocului sau a altor apartamente. Cel puțin asta prevede Legea nr. 230/2007 privind inființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari. Și tot aici se specifică faptul că proprietarul are nevoie și de acordul asociației de proprietari. În plus, anumite lucrări de modificare a apartamentelor trebuie efectuate în mod obligatoriu de către proprietari.


2.Ai provocat daune? Ești obligat să repari

Potrivit legislației în vigoare, proprietarii sunt obligați să mențină apartamentele pe care le dețin în stare bună, pe propria cheltuială. Iar atunci când este cazul, trebuie să facă anumite lucrări pentru întreținerea apartamentelor. Cu alte cuvinte, în calitate de proprietar, trebuie să iei măsuri pentru consolidarea sau modernizarea clădirii, pentru reabilitarea termică și eficiența energetică. Potrivit Legii 230/2007, „Indiferent de natura intervențiilor, se va avea în vedere menținerea aspectului armonios și unitar al întregii clădiri'.


De asemenea, actul normativ stabilește că niciun proprietar nu poate încălca, afecta sau prejudicia dreptul de proprietate comună sau individuală a celorlalți proprietari din bloc. Drept urmare, dacă ai provocat daune vreunui vecin, ești obligat să suporți pe propria chletuială reparațiile. Legat și de ce nu ai voie să cari cu liftul, legislația prevede că dacă un proprietar sau un chiriaș împiedică sub orice formă și cu bună știință folosirea normală a clădirii de locuit, creând prejudicii celorlalți, restul proprietarilor sau reprezentantul lor legal pot solicita instanței plata daunelor.


3.Să plătești contribuțiile în maximum 20 zile calendaristice

În ceea ce privește obligațiile de plată proprietarii trebuie să plătească lunar, conform listei de plată a cheltuielilor asociației de proprietari, cotele de contribuție ce le revin. Plata trebuie efectuată într-un termen de maximum 20 de zile calendaristice. Iar cei care întârzie riscă sa achite penalități. Legea nr. 230/2007 prevede că asociația de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizări pentru orice sumă cu titlu de restanță, afișată pe lista de plată. Totuși, penalitățile nu trebuie să depășească 0,2% pentru fiecare zi de întârziere. „Asociația de proprietari are dreptul de a acționa în justiție pe orice proprietar care se face vinovat de neplata cotelor de contribuție la cheltuielile asociației de proprietari mai mult de 90 de zile de la termenul stabilit', se menționează în lege.


4.Să permiți accesul în apartament

Oricât de ciudat ar părea, ești obligat să accepți accesul unui delegat al asociației de proprietari în apartamentul tău. Dar numai atunci când este necesar să se inspecteze, să se repare ori să se înlocuiască elemente din proprietatea comună, la care se poate avea acces numai din respectivul apartament. Totusi, va trebui să fii anunțat cu 5 zile înainte, cu excepția situațiilor de urgență, când accesul se poate face fără preaviz.

5.Vrei să vinzi? Trebuie să fii la zi cu plata întreținerii


Important de știut este că nu îți poți vinde apartamentul fără să fi achitat la zi toate cotele de contribuție la cheltuielile asociației de proprietari. În caz contrar, actele de înstrăinare sunt nule de drept conform legii. Notarii publici nu vor autentifica actele de fără o adeverință din partea asociației de proprietari, care să reprezinte dovada achitării la zi a cotelor de contribuție. Adeverința trebuie eliberată în original, sub semnătura președintelui și a administratorului asociației de proprietari, cu precizarea numelui și prenumelui acestora și cu ștampila asociației. În situația în care proprietarul are datorii mari la asociație, se poate vinde apartamentul, dar numai cu o clauză clară în contract, care să menționeze preluarea datoriilor de către cumpărător.

Cât sunt amenzile

Legea nr. 230/2007 stabilește că proprietarii riscă amenzi de până la 3.000 de lei pentru unele fapte care constituie contravenții. Așadar, cei care nu iau toate măsurile necesare pentru repararea și menținerea în stare de siguranță a clădirii și a instalațiilor comune aferente (de exemplu ascensor, hidrofor, instalații de alimentare cu apă, de canalizare, de încălzire centrală, instalații electrice și de gaze, centrale termice, instalații de antenă colectivă, telefonie etc.) pe toată durata existenței acestora pot fi sancționați cu amendă de la 1.000 la 3.000 de lei.

La fel pățesc și cei care nu execută lucrările de întreținere, reparații sau de înlocuire a elementelor de construcții și instalații aflate în proprietatea individuală, dacă aceasta le aduce prejudicii celorlalți proprietari. Mai mult, proprietarul care schimbă destinația locuinței fără autorizațiile și aprobările legale poate primi o amendă de la 200 la 1.000 lei. Constatarea contravențiilor și aplicarea amenzilor este realizată de către persoanele împuternicite de Inspectoratul de Stat în Construcții și de Ministerul Administrației și Internelor, de primari sau de împuterniciții acestora.

Când nu ești obligat să plătești cotele pentru lift

Acum că ai aflat ce nu ai voie să cari cu liftul, trebuie să știi că există și situații în care legea permite neplata contribuțiilor pentru lift într-un bloc. Legislația actuală se referă la persoanele care locuiesc într-un bloc în care există ascensor, dar nu-l folosesc niciodată. Și nu este vorba despre claustrofobi sau despre cei cărora le place mișcarea și vor să urce și să coboare doar pe scări, ci despre persoanele care locuiesc la parter. Noua lege a asociațiilor de proprietari, Legea 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor, prevede că cei care locuiesc la primul nivel al unei clădiri (și care nu folosesc liftul aproape niciodată, neavând de ce) pot fi scutiți de la plata cotelor pentru lift.

„(4) Niciun proprietar din condominiu nu este exceptat de la obligaţia de a contribui la plata cheltuielilor comune, ca urmare a renunţării la folosirea unei părţi din proprietatea comună. (5) Prin excepţie de la prevederile alin.(4), în baza hotărârii adunării generale, pot fi exceptate de la plata cheltuielilor aferente consumului de energie electrică pentru funcţionarea ascensorului / ascensoarelor persoanele care locuiesc în apartamente situate la subsol, demisol, parter, mezanin, precum şi la etajul 1 din clădirile fără mezanin, se specifică în Legea nr. 196/2018. Drept urmare, decizia aparține adunării generale a asociației.

Care sunt cheltuielile unei asociații de proprietari

Cheltuielile asociației de proprietari sunt cheltuieli legate de exploatarea, repararea sau întreținerea proprietății comune și cheltuielile pentru asigurarea serviciilor de care beneficiază toți proprietarii și care nu sunt facturate individual către fiecare proprietar în parte. În funcție de cum se fac calculele și de criteriile de repartizare pe proprietăți individuale, cheltuielile comune sunt:

  • cheltuieli pe cota-parte indiviză, în funcție de suprafața utilă a proprietății individuale;
  • cheltuieli raportate la numărul de persoane care locuiesc sau desfășoară activități în fiecare apartament;
  • cheltuieli pe consumuri individuale;
  • cheltuieli pe beneficiari, aferente serviciilor individuale ale proprietarilor, dar gestionate financiar prin intermediul asociației de proprietari;
  • cheltuieli pe consumatori tehnici;
  • cheltuieli de altă natură.

Sursa foto: 123rf.com

Alte surse: iscir.ro, avocatnet.ro

Citește și Apartament la bloc: 6 măsuri de siguranță pe care este bine să le iei