Sophia Amoruso, femeia care şi-a depăşit condiţia - A construit un imperiu de sute de milioane de dolari

.

Dacă numele ei nu-ți spune nimic, probabil că încă nu ai citit cartea #GIRLBOSS, o autobiografie mai mult decât sinceră a unei femei care și-a depășit condiția, în doar șapte ani reușind să construiască din nimic un imperiu de sute de milioane de dolari.

 


Sophia Amoruso este dovada cât se poate de clară că a avea succes nu are legătură cu popularitatea din liceu sau cu facultatea pe care ai urmat-o. În schimb, succesul este legat de încrederea în instinctele tale și despre felul în care îți asculți intuiția, știind ce reguli să urmezi și pe care să le încalci. De când se știe, antreprenoarea a avut o slăbiciune pentru modă și design vestimentar, dar până în 2006 nu s-a gândit niciodată că această pasiune va ajunge să valoreze vreodată peste 250 de milioane de dolari.


După ce și-a petrecut adolescenţa căutând prin tomberoane şi furând din magazine, în 2006, pe când avea numai 22 de ani, fiind diagnosticată cu hernie de disc, Sophia s-a văzut nevoită să-și caute un loc de muncă unde să i se ofere asigurare de sănătate. Așa a ajuns să lucreze ca „gardă de securitate în campus în holul Academiei de Arte din San Francisco, unde, plictisindu-se din cauza programului foarte lejer, Sophia și-a făcut cont pe eBay și a început să vândă tot felul de produse. Primul lucru pe care l-a vândut însă nu a fost o piesă vestimentară, ci o carte furată.

„Cărţile erau o rampă de lansare accesibilă pentru un hoț din magazine începător ca mine. Verificam pe Amazon care erau cele mai vândute zece titluri și apoi mă îndreptam spre un lanț mare, corporatist, de librării, înaintam grațioasă până la masa din față, înșfăcam un teanc de bestselleruri și apoi mă îndreptam la fel de grațioasă spre ieșire, cu oricât de multe puteam duce, declară chiar Sophia în cartea sa #GIRLBOSS. Apoi, a trecut la articole vestimentare vintage, pe care le vâna prin second hand-uri.


Afacerea ei a prins cu adevărat aripi abia atunci când Sophia a descoperit puterea rețelelor de socializare. Decizia de a-și face cont pe MySpace pentru a promova produsele ce se găseau în magazinul ei virtual de pe eBay s-a dovedit a fi un pas foarte inspirat, iar după numai un an și jumătate avea deja vânzări de 115.000 de dolari. Tot atunci, a ales și numele brand-ului: Nasty Gal Vintage, inspirat de albumul ei preferat, cel al legendarei cântărețe de muzică funk Betty Davis. Întreaga afacere era coordonată dintr-un apartament din San Francisco, ea fiind cea care făcea styling-ul și fotografiile ținutelor. „Există diferite tipuri de antreprenori: cei care încep o afacere pentru că sunt educaţi în această direcţie, dar şi cei care încep o afacere pentru că este singura lor variantă de supravieţuire. Cu siguranţă eu fac parte din a doua categorie, explica Sophia motivele pentru care a ales să fie antreprenoare într-un interviu acordat Business Insider.


Astfel, în aproximativ opt ani a ajuns de la o „falită și anarhistă libertină, hotărâtă să distrugă sistemul, la o femeie de afaceri milionară care se simte astăzi la fel de confortabil în sala de consiliu ca în cabina de probă. În 2012, Nasty Gal a fost considerată de revista Inc. drept „comerciantul cu amănuntul cu cea mai mare creștere, iar Forbes a nu- mit-o pe Sophia „noul fenomen al modei.

„Nu mi-am propus niciodată să fiu bogată. Nici nu aveam idee că Nasty Gal valorează ceva până să-mi bată investitorii la ușă (…) A fost incredibil cât de repede s-a întâmplat totul. Nasty Gal a urcat de la 150.000 de dolari pe an la 150.000 de dolari pe zi, iar acum facem 150.000 de dolari în pauza de prânz. Cred că motivul acestui succes este tocmai faptul că scopurile mele n-au fost niciodată financiare. Am crezut în ceea ce făceam și, Slavă Domnului, și alți oameni au crezut, a scris Sophia în cartea sa devenită bestseller.


Fiind o tipă total nonconformistă, în 2014, copleșită de responsabilitățile care veneau odată cu creșterea brand-ului, Sophia și-a anunțat retragerea din companie. „Nu îmi place să am opt oameni care să îmi raporteze și să mă întrebe în repetate rânduri dacă ne atingem obiectivele. Sunt creativă. Sunt un constructor de brand. Sunt un bun om de marketing, dar nu este ceva ce mi-aș dori să fac în fiecare zi, declara aceasta în Forbes imediat după retragere. Succesul răsunător al cărții autobiografice lansate în același an pare să fi jucat un rol destul de important în această decizie, Sophia descoperind astfel gustul celebrității. Cu toată atenția îndreptată asupra sa, Sophia a decis că este momentul să schimbe puțin macazul și s-a reorientat către media. Acum deține postul de radio GIRLBOSS, unde are ca invitați tot felul de celebrități, iar Netflix a lansat anul acesta un serial după celebra ei carte autobiografică. Din păcate, serialul a fost anulat după primul sezon, însă Sophia devine din ce în ce mai prezentă în viața mondenă.


Foto: Hepta, Northfoto