În lumea întreagă, Alfred Hitchcock e celebru pentru filmele sale pline de suspans, crime sau violuri. Colegii de breaslă îl ştiau şi pentru fanteziile sexuale bolnăvicioase, obsesiile pentru blonde sau glumele aproape sadice pe care le făcea. Iar pentru criticii de film e unul dintre cei mai buni regizori din toate timpurile care nu a primit niciun Oscar.
Când spui Alfred Hitchcock, cel mai probabil îţi vine în minte stolul interminabil de păsări care atacă nemilos blonda superbă fără apărare („Birds’), frumoasa din tren care flirtează naiv cu cel care o va omorî fără milă („Strangers on a Train’) sau străina ucisă cu sânge rece în timp ce făcea duş („Psycho’). Misogin, macabru, plin de fobii dintre cele mai absurde (ovofobia, de pildă), sadic, mizantrop, egoist, răzbunător şi răutăcios ca un copil care n-a primit jucăria dorită, Alfred Hitchcock a avut o viaţă… de film.
„Arestat’ la 5 ani
S-a născut în Anglia într-o familie săracă, de la care a primit o educaţie catolică strictă. Dincolo de regulile severe ale casei, Hitchcock a devenit o fire introvertită şi din cauza unui fizic nefericit, cu tendinţă spre obezitate, care l-a făcut să aleagă izolarea pentru a nu ajunge ţinta glumelor celor din jur.
Cu părinţii nu s-a înţeles niciodată grozav – dar nici n-ar fi putut. Mama sa avea o fire tiranică şi îl obliga în fieca-re seară să stea la picioarele ei în pat şi să-i raporteze în detaliu tot ceea ce făcuse peste zi. De altfel, apropiaţii regizorului au suspectat mereu că uciderea sau violarea protagonistelor sale era, de fapt, felul prin care se răzbuna pe mama lui.
în plus, o pedeapsă neinspirată a tatălui i-a schimbat pentru totdeauna comportamentul în ceea ce priveşte relaţia cu autorităţile: acesta a aranjat ca fiul lui de numai 5 ani să fie închis câteva minute într-o celulă din secţia locală de poliţie pentru „obrăznicie’. De atunci, Hitchcock a căpătat o frică teribilă de „uniforme’, iar la maturitate a refuzat să conducă maşina de teama amenzilor.
Un englez la Hollywood
Şi-a început cariera în departamentul de creaţie al studiourilor Lasky din Londra, apoi a ţinut locul unui regizor care s-a îmbolnăvit şi în cele din urmă a ajuns să regizeze singur un film, „Always Tell Your Wife’ (1923).
Făcuse deja câteva filme mute când a decis să dea Anglia pentru America. Aici însă a fost refuzat de mai toate studiourile celebre, care nu credeau că Hitchcock ar fi putut face un film de Hollywood, dar a primit în cele din urmă un contract pe şapte ani de la producătorul David O. Selznick.
Primul proiect made in USA al lui Hitchcock ar fi trebuit să fie despre Titanic. Cum însă nu s-a găsit un vapor „care să se scufunde’, ideea a fost abandonată. Iar primul film „american’ al englezului a fost „Rebecca’ (1940), ecranizare după romanul lui Daphne du Maurier.
Ciudatul soţ Hitchcock
La începutul anilor 20, Hitchcock a cunoscut-o pe scenarista Alma Reville, o roşcată atipică cu alură masculină, cu care s-a şi căsătorit în 1926.
Mariajul lor a fost aproape de neînţeles dat fiind că nu obişnuiau să aibă relaţii intime, Alfred mărturisind prietenilor că este impotent. Singura dată când s-a întâmplat – experienţă descrisă de regizor drept „un mecanism neplăcut’ – Alma a rămas însărcinată şi în 1928 a născut-o pe fiica lor, Patricia.In afară de asta, ciudat a fost şi faptul că Alma a renunţat la cariera ei ca să-l ajute pe Alfred să scrie şi să-şi editeze filmele. Dar nu doar atât. în viaţa privată, Hitchcock era complet dependent de ea, nu se descurca fără îndrumările ei şi prefera ca serile să le petreacă împreună, acasă. După ce într-o după-amiază Alma s-a întors de la o prietenă de-a ei, actriţă, o oră mai târziu decât trebuia, Hitchcock s-a enervat atât de tare încât s-a asigurat că amica ghinionistă nu va mai fi distribuită în niciun film.
Citeşte continuarea în pagina următoare