Curtea Constituțională a României a admis sesizarea Avocatului Poporului, Renate Weber, referitor la neconstituționalitatea carantinei.
Avocatul Poporului reclamase faptul că astfel de restricții ale drepturilor și libertăților, precum carantinarea persoanelor, pot fi aduse numai prin lege.
Un bărbat din Maramureș a fost primul român care a dat în judecată statul român când a fost introdus în carantină și a câștigat.
Izolarea, carantinarea și internarea obligatorie nu pot fi impuse prin ordin de ministru, au decis judecătorii CCR. Așadar, Guvernul trebuie să gândească o lege validă dacă vrea să aplice aceste măsuri.
Decizia CCR va intra în vigoare în momentul în care va fi publicată în Monitorul Oficial.
Conform Mediafax, Avocatul Poporului a atacat la CCR articolele din legea privind starea de alertă prin care se stabilesc contravențiile și amenzile pentru încălcarea legii. Renate Weber a contestat și articolul prin care Parlamentul aprobă starea de alertă instituită prin HG.
Potrivit Agerpres, Curtea Constituţională a României (CCR) a admis, joi, sesizarea Avocatului Poporului referitoare la mai multe articole din Legea 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.
Potrivit Digi 24, Raluca Turcan crede că PSD are legătură cu această decizie. „E o surpriză neplăcută. Dă satisfacție PSD. E strigător la cer cum e blocată funcționarea statului’, s-a rezumat să spună Turcan.
Renate Weber își motiva astfel demersul, în urmă cu câteva zile: „Sesizarea noastră vizează în principal articolul 25 din Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății și abia după aceea vorbim de Ordonanța 11/2020.
Este vorba de faptul că în loc să fie reglementări prin lege, lucrul acesta este transferat către ministrul Sănătății care, prin ordine de ministru, – că pe baza ordinelor lui iau ceilalți măsuri – poate să restrângă libertăți.
Nu-i vorba de libertatea de circulație, ci de libertatea individuală.
Legea sănătății, în opinia noastră, este o lege neclară în acel articol 25. Ea nu prevede în mod clar care sunt limitele restrângerii libertății atunci când se pune problema, de exemplu, a internării, care este gradualitatea măsurilor care trebuie instituite, încetarea.
Pur și simplu acel articol din Legea 95/2006 dă posibilitatea ministrului Sănătății să reglementeze toate aceste lucruri prin ordin. În opinia noastră acest lucru este neconstituțional ca și restrângere a libertății individuale, pentru că un ministru este un organ administrativ iar legea noastră constituțională este foarte clară atunci când spune că astfel de restricții ale drepturilor și libertăților pot fi aduse numai prin lege. Din acest motiv am sesizat Curtea Constituțională’.