Cine primește voucherul de energie electrică, în valoare de 1.400 de lei. Guvernul acordă ajutor pentru persoanele care întâmpină dificultăți în achitarea facturilor de energie electrică, motiv pentru care va acorda un voucher în valoare de 1.400 de lei. Cine primește acest voucher de 1400 de lei și ce documente sunt necesare.
CITEȘTE REVISTA VIVA! DE DECEMBRIE, GRATIS, AICI!
Voucherul de energie electrică, în valoare de 1.400 de lei, va fi acordat în două tranșe, iar prima jumătate urmează să ajungă la persoanele eligibile, în luna februarie. De asemenea, a fost aprobat și certificatul de validare a datoriilor, care va fi emis de Asociațiile de proprietari/locatari pentru a certifica datoria curentă sau restantă aferentă furnizării de energie termică în sistem centralizat, informează Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE).
Cine primește voucherul de 1.400 de lei pentru plata energiei electrice
Ajutorul va putea fi folosit până pe data de 31 decembrie 2023 și, conform Ordonanței nr. 166/2022, de ajutorul de 1.400 de lei vor beneficia:
- Pensionarii din sistemul public de pensii/ pensionarii care se află în evidența caselor de pensii sectoriale/ beneficiarii de drepturi acordate în baza legilor cu caracter special a căror vârstă este cel puțin egală cu 60 de ani și ale căror venituri lunare sunt mai mici sau egale cu 2.000 de lei,
- Pensionarii care au pensie de invaliditate, a căror venituri lunare sunt mai mici sau egale cu 2.000 de lei, indiferent de vârsta pe care o au,
- Persoanele care sunt încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu și care au venituri proprii lunare mai mici sau egale cu 2.000 de lei,
- Familiile care primesc alocație de susținere a familiei,
- Familiile și persoanele singure care au stabilit dreptul la venit minim garantat.
Voucherele de energie vor fi acordate pentru fiecare loc de consum vulnerabil/gospodărie vulnerabilă din punct de vedere financiar, iar prima jumătate va ajunge în luna februarie, a doua va ajunge în luna septembrie.
Voucherele vor putea fi utilizate pentru plata: energiei electrice, a energiei termice centralizate pe gaz, a buteliilor, a lemnelor pentru foc, a păcurei, a paleților și a materialelor de încălzire.
Citește și: Cum arată Cristina Șișcanu fără machiaj. S-a filmat complet naturală:„Nu aveam nimic la mine’
De ce documente este nevoie pentru a primi voucherul de energie electrică de 1.400 de lei
Conform lui Marcel Boloș, ministrul Fondurilor și Proiectelor Europene, „Acest certificat de validare a datoriilor este specific numai pentru încălzirea în sistem centralizat. Pentru căldura de la bloc avem peste 190.000 de asociații de proprietari.
E nevoie de trei documente: cartea de identitate, cardul de energie și acest certificat de validare a datoriilor, care se prezintă oficiantului poștal. Se eliberează apoi o dovadă privind operațiunile de servicii de mandat poștal'.
Cum se plătesc facturile cu voucherele de la Stat
Plata facturilor prin intermediul voucherelor se poate face prin intermediul poștașului sau direct la oficiul poștal. În cazul persoanelor care aleg prima variantă, Poșta Română va trebui să opereze plățile către furnizorii de energie, potrivit kanald.ro.
„MIPE a încheiat Convenția în baza căreia CN Poșta Română va asigura serviciile de emitere a cardurilor de energie, a certificatelor de validare a datoriilor la asociația de proprietari/locatari.
CN Poșta Română va asigura distribuirea și încărcarea cardurilor, dar și efectuarea plăților prin mandat poștal pentru compensarea prețurilor la energie”, se arată în comunicatul ministerului.
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, a aprobat prin Ordin modelul cardului de energie, pentru acordarea ajutoarelor de 1400 lei/an persoanelor vulnerabile.
„Cardul de energie oferă dreptul beneficiarului să efectueze plăți prin serviciul de mandat poștal asigurate de CN Poșta Română SA, pentru decontarea datoriilor curente și/sau restante pe care acesta le are către furnizorii de energie.
De asemenea, a fost adoptat și modelul certificatelor ce vor fi emise de Asociațiile de proprietari/locatari pentru a certifica datoria curentă sau restantă aferentă furnizării de energie termică în sistem centralizat”, se mai arată în comunicatul MIPE remis presei.
Aceste certificate de validare a datoriilor se emit în două exemplare, din care un exemplar se păstrează la asociația de proprietari/ locatari emitentă iar cel de-al doilea exemplar se păstrează la Compania Naţională Poşta Română S.A, ca anexă la documentele care stau la baza plății prin serviciul de mandat poștal.
Beneficiarii trebuie să știe că asociațiile de proprietari/locatari primesc sumele transmise prin mandat poștal de la Compania Naţională Poşta Română S.A, operează încasarea acestora în numele beneficiarilor de sprijin, operează în evidențele contabile plata datoriei beneficiarului față de energia termică și virează sumele la furnizorii de energie termică la termenele prevăzute în contractele de furnizare sau anticipat, înainte de aceste termene.
„În contextul în care cheltuielile lunare cu energia au crescut cu 43%, era imperioasă intervenția rapidă prin acordarea acestui sprijin temporar, de care vor beneficia aproximativ 2,8 milioane de gospodării.
Ajutoarele de 1.400 de lei finanțate de MIPE vor compensa creșterea cheltuielilor lunare la energie, indiferent de tipul acestora – energie electrică, termică centralizată, gaze, butelie, lemne pentru foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.
Mă bucur să anunț adoptarea modelului cardului de energie și a documentului ce va atesta datoriile la Asociațiile de proprietari, ambele publicate în Monitorul Oficial.
Tot astăzi (vineri – n.r.), a fost semnată Convenția pentru ca Poșta Română să poată emite și distribui aceste carduri, asigurându-ne astfel că ajutoarele finanțate din fonduri europene vor ajunge cât mai repede la cei care atât de multă nevoie de acest sprijin”, a explicat ministrul Marcel Boloș.
Cum vor fi acordate banii pentru compensarea prețurilor la energie
Românii vulnerabili vor primi sprijin pentru compensarea prețurilor la energie în valoare nominală de 1.400 lei, care poate fi utilizat până la data de 31 decembrie 2023 și va fi acordat pe loc de consum/gospodărie vulnerabilă, în două tranșe, astfel:
– 700 de lei/semestru, se acordă în luna februarie 2023 pentru perioada 01.01.2023 – 30.06.2023;
– 700 de lei/semestru, se acordă în luna septembrie 2023 pentru perioada 01.07.2023 – 31.12.2023.
Ce trebuie să știe românii care primesc cardul de energie
„Lista cu persoanele ce vor beneficia de acest sprijin va fi întocmită de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, iar sprijinul va fi acordat sub forma unui voucher tipărit și distribuit de către Compania Națională Poșta Română S.A, fără valoare nominală, cu valabilitate pe teritoriul României, prin care se conferă titularului dreptul de a beneficia de ajutorul financiar pentru compensarea prețului la energie: energie electrică, energie termică centralizată, gaze, butelie, lemne pentru foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.
Beneficiarii ajutorului vor putea plăti cu cardul de energie, prin serviciul de mandat poștal asigurat de CN Poșta Română SA, datorii curente și/sau restante către furnizorii de energie.
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene va asigura fondurile pentru acordarea acestor ajutoare prin virarea sumelor în contul bancar al CN Poșta Română SA.
Persoanele care se încadrează în mai multe categorii vor beneficia de sprijinul aferent unei singure categorii din care fac parte la data acordării acestuia.
Listele detaliate cu persoanele/ familiile care au dreptul să primească acest ajutor vor fi comunicate CN Poșta Română de către Ministerul Muncii și Solidarității Sociale”, se mai arată în comunicatul remis de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene.